Påföljd för ringa narkotikabrott.

Hej! jag åkte i juni månad in på en LOB, jag hade narkotika i blodet, men har ej fått något brev hem om hur det kommer bli. Jag är sedan tidigare (5 år sedan) dömd för en grov rattfylla. Vad kan jag förvänta mig för straff? Böter?

Lawline svarar

Hejsan!

Ja, rent straffrättsligt kommer du med stor sannolikhet få påföljden dagsböter. Utöver det kommer du få en notering i ditt belastningsregister (ringa narkotikabrott) som stannar där under 5 år. Detta kan medfölja lite konsekvenser för jobbsökande, vårdnadsfrågor etc, beroende på hur situationen du befinner dig ser ut. Eftersom det är ett ringa brott så skulle jag dock inte vara så orolig över några stora konsekvenser.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare