Påföljd för innehav av 17 gram cannabis

Hejsan, jag åkte fast med 17g cannabis, jag erkände, och fick höga böter. Jag meddelade om att jag var student, och nu blev det istället ett åtal som väcks. Min fråga är vad kan man få för straff för 17g weed för någon som är tidigare ostraffad? Vore väldigt snällt med svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har gjort dig skyldig till narkotikabrott

Enligt 1 § sjätte punkten narkotikastrafflagen gör sig den som uppsåtligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika skyldig till narkotikabrott. Är brottet att se som ringa, döms istället till ringa narkotikabrott (2 § narkotikastrafflagen).

Brottet är troligtvis att se som ringa

Vid bedömningen av om brottet ska vara att se som ringa, ska hänsyn tas till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter, såsom varför du hade narkotikan. Ett innehav av 17 gram cannabis ligger ganska klart inom gränsen för vad som är att betrakta som ringa och det är därför mest troligt att du kommer att dömas för ringa narkotikabrott. Straffskalan för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader.

Det ska dock tilläggas att om du har haft narkotikan i överlåtelsesyfte, t.ex. för att sälja det, är risken större för att brottet ska betraktas som narkotikabrott av normalgraden. Då ingår i straffskalan fängelse i högst tre år.

Var innehavet dock för eget bruk, eller i stort sett bara för eget bruk, är brottet att betrakta som ringa. Att du är tidigare ostraffad talar till din fördel vid bestämmandet av straffet och troligtvis stannar påföljden vid böter, eventuellt förenat med en annan påföljd.

Sammanfattning

Ett innehav av 17 gram cannabis ligger, om innehavet var för eget bruk, inom ramen för vad som är att se som ringa narkotikabrott. I straffskalan ingår böter eller fängelse i högst sex månader. Det är svårt att svara på exakt vilken påföljd du riskerar att få. Det vanligaste straffet för ringa narkotikabrott är dagsböter och det är mest troligt att du får dagsböter, eventuellt i kombination med en annan påföljd, såsom skyddstillsyn.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare