FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/04/2015

Påföljd för att köra drogpåverkad

Hej.

Jag råkade i december köra drogpåverkad (thc 0.0002 i blodet) och vart stoppad i en "rutinkontroll". Det slutade med en husrannsakan och då påträffades 19 cannabisplantor som var nyligen sådda, 4 enheter testosteron, och en haschbit a ~1,26g. Testosteronet hade vart i mina ägor sedan 2010 och var för eget bruk. Även så all cannabis. Min fråga är som följer, blir det fängelse eller kan ja få vård? Allt detta hände tre, fyra dagar efter att jag hade blivit utskriven från psyk där jag skrev in mig pga att jag tänkte ta livet av mig pga psykiskt långvarigt dåligt mående då jag tvingats att jobba i TVÅ år med en trasig handled (läkarna missbedömde en skadan och vägrade mig sjukskrivning eller hjölp) när jag egentligen skulle ha vart sjukskriven och opererats. Det fanns inget att göra även fast jag överklagade deras beslut om o om igen så de vart bara att få till jobbet å "se glad ut".. Hade inget annat alternativ under dom här två åren tragiskt nog. Jag har hursomhelst efter allt det här som hänt fortsatt gå hos öppenvården psyk å sökt hjälp för mina besvär, och mår i dagsläge avsevärt bättre pga psykologsamtal och medicinering. Även om allt är en enda stor röra så känns det ändå bra att vara där då tanken med allt är att utreda om det är adhd/add som ställer till det för titt som tätt. Hur förmildrande omständigheter är det att vid brottstillfället ha vart psykiskt sjuk, för att sen innan rättegången friskna till och inte längre anses vara en vara för sig själv? Skulle verkligen behöva råd och hjälp hur jag ska göra då hela mitt liv raseras om det blir för höga böter eller fängelse. Jag är tidigare helt ostraffad och jobbar som lastbilschafför i normala fall, och har inga problem med soc/polisen sen tidigare. Jag vill bara ha vård så jag kan få ett värdigt liv å slippa ha sånna här upp o ner perioder i mitt liv där allt ena sekunden är bra sen skit andra sekunden. Det är FÖR psykiskt jobbigt att ha de så som jag haft det. Jobb och min hund betyder allt så jag vill ju helst kunna återgå till att jobba på sidan om sjukskrivningen då jag ska göra en "utredning hos psyk" som kommer pågå flera månader.

Det vart mycke information på samma gång men man måste nog förstå helheten för att kunna dömma rättvist i det här fallet å de känns som de kan gå hur som helst om ja inte är påläst så jag vet vad som komma skall.

Tack för en kanonbra tjänst!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag kommer i mitt svar att gå igenom brotten rattfylleri och narkotikabrott. Vidare ska jag redogöra för tänkbara påföljder.

Rattfylleri och narkotikabrott
Den som påträffas med narkotika i blodet när denne kör bil, har gjort sig skyldig till rattfylleri. Dock görs ett undantag för fallet när narkotika intagits i enlighet med läkarens eller receptutfärdarens ordination (4 § trafikbrottslagen). Som jag uppfattat det, ingick dina droger i blodet inte i någon gängse medicinering, varför du inte kan fritas från ansvar. Det krävs att du haft uppsåt att inta narkotikan. Detta förmodar jag är fallet för dig. Huruvida detta ska ses som grovt eller inte, bedöms utifrån de olika omständigheterna i situationen. Bland annat är det av relevans om du varit avsevärt påverkad av narkotikan eller att framförandet av bilen föranlett en påtaglig fara för trafiksäkerheten (4 a §). Det är inte mängden narkotika i blodet som är det absolut avgörande. Hänsyn ska även tas till omständigheter såsom att fordonet varit av den beskaffenheten att den inneburit en mindre fara för medtrafikanter (t.ex. en moped). Har din bilfärd medfört en märkbar fara för andra trafikanter, kan detta tala för att det rör sig om grovt rattfylleri. Påföljden för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader, medan påföljden för grovt rattfylleri är fängelse i högst två år.

För narkotikabrott döms den som olovligen bland annat innehar, brukar, överlåter, bjuder ut till försäljning eller förvärvar i överlåtelsesyfte (1 § narkotikastrafflagen). Det krävs uppsåt för att brottet ska aktualiseras. Påföljden är fängelse i högst tre år. Ringa narkotikabrott är det om mängden narkotika varit liten och omständigheterna i övrigt varit mildra (2 §). Påföljden för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader. Vilka brott du har gjort dig skyldig till och i vilken grad, är det endast domstolen som kan bedöma.

Vad skulle du kunna dömas till?
Utifrån nämnda straffskalor för rattfylleri och narkotikabrott ska domstolen bestämma brottets straffvärde, det vill säga vad straffet som utgångspunkt bör landa på med hänsyn till omkringliggande omständigheter. Straffvärden utgörs av en gärnings skadlighet och farlighet samt gärningsmannens skuld och motiv (29 kap. 1 § brottsbalken). När det gäller straffvärdet ska försvårande och förmildrande omständigheter beaktas (29 kap. 2 och 3 §§). Exempel på försvårande omständigheter är att den tilltalade visat stor hänsynslöshet eller hade avsikt att åsamka större skador än vad han gjorde. Några exempel på förmildrande omständigheter är att den tilltalade till följd av allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att bedöma gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt eller att denne på grund av sin psykiska störning har haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande.

Det finns en presumtion mot fängelse. Dock kan presumtionen brytas om brottets straffvärde är högt (i regel minst ett år), om det varit ett återfall eller om brottet i fråga varit ett så kallat artbrott (30 kap. 4 §). Ett brott klassificeras som ett artbrott om brottet ur ett samhällsperspektiv ses som mer besvärande och allvarligt än övriga brott. Enligt motiven är det klart att grovt rattfylleri ska anses som ett artbrott som bör ge fängelse och inte en icke frihetsberövande påföljd såsom villkorlig dom eller skyddstillsyn. Även narkotikabrott, som ej är ringa, anses tydligt som ett artbrott som presumerar fängelse. Det finns alltså en del som talar för att fängelse kan ådömas i ditt fall, men rör det sig om ringa narkotikabrott och rattfylleri av normalgraden är det möjligt att fängelse inte kommer att väljas.

Emellertid ska inte fängelse dömas ut om den tilltalade inte endast kommer att dömas till böter och lider av en allvarlig psykiskt störning samt är i behov av tvångsvård (31 kap. 3 §). Det krävs egentligen inte att det förelegat ett samband mellan dina gärningar och ditt psykiska tillstånd, om inte rätten beslutar om särskild utskrivningsprövning. Skulle domstolen, trots allt, anse att dina gärningar inte är att betraktas som artbrott, skulle skyddstillsyn med kontraktsvård vara ett alternativ. Detta innebär att du tvingas följa en behandlingsplan, samtidigt som är det av vikt att du avhåller dig från fortsatt brottslighet (28 kap. 6 a §). Detta alternativ är tänkbart med tanke på ditt psykiska tillstånd.

Sammanfattningsvis är det det företrädesvis två brott som aktualiseras i ditt fall, nämligen rattfylleri och narkotikabrott. Du kan dömas för båda brotten. Även fast de både brotten i ditt fall torde ses som artbrott, och därmed presumera fängelse, finns det en chans att du istället döms till vård eller skyddstillsyn i kombination med kontraktsvård. Detta med hänsyn till de förmildrande omständigheter såsom ditt psykiska tillstånd. Det är endast domstolen som kan bedöma vad det slutliga påföljden kommer bli.

Hoppas att svaren var till din hjälp. Har du några följdfrågor, är du åter varmt välkommen att kontakta mig via mail.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare