Påföljd för 15 åring

Hej jag är 15 år och blev fast för stöld i butiker värdet på de saker som jag har tagit var över 3500 de här är mitt första brott och alla saker är lämnad till butikernajag fick ett papper att jag kommer få tid hos polisen på förhör och socialen mitt fråga är kommer åklagaren att väcka åtal jag har verkligen ångrat mig och kommer aldrig göra det igen många som jag känner har sagt till mig o göra det men jag sa nej dem börja kalla mig för sakersom fegis de hände länge så sen jag tappa allt jag fick nog o gick o gjorde den här hemska saken jag undrar om jag ska säga så där på förhöret de här är sanningen föf vrf jag gjorde det men jag är rädd att åklagaren ska fråga mig vem de är och jag kan inte säga det jag vill inte ha problem tack för svaret

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline!
Med tanke på det höga värdet på de saker Du olovligen tagit ifrån butiken är det mest naturligt att betrakta det som en stöld, se 8 kap. 1 § https://lagen.nu/1962:700. Alternativt skulle detta kunna betraktas som ett egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 §. Det avgörande är att bedöma huruvida Du hade ett uppsåt att tillägna dig eller annan de saker Du tog.

Med tanke på din ålder så är det mest naturliga att åklagaren beslutar om ett strafföreläggande. Detta innebär att Du kommer att få betala ett bötesbelopp, men att det ej väcks något åtal mot dig. Detta blir aktuellt enbart om Du erkänner brottet och det står klart vilken typ av påföljd som kommer att utdömas. Det blir således ingen huvudförhandling i tingsrätten, utan Du kommer istället få hem ett brev med föreläggandet samt ett inbetalningskort. Det enklaste sättet att godkänna ett strafföreläggande är att betala hela det beloppet som står på inbetalningskortet.

En annan viktig sak att komma ihåg är att ett strafföreläggande kommer att finnas med i belastningsregistret. Då ett bötesstraff i form av ett strafföreläggande är det mest aktuell i ditt fall, så kommer detta att synas i belastningsregistret i 5 år från den dagen Du godkänt föreläggandet.

Har Du fler funderingar är Du välkommen att höra av dig till mig på min email: Sabic92@me.com.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare