Påföljd-Drar för tungt ekipage

Vad blir påföljden om jag kör ett för tungt ekipage? Låt säga att det väger 4t och jag bara får köra 3.5t med mitt B-körkort.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att bilen får dra den vikten så blir påföljden olovlig körning. Om du också lastat mer än vad bilen och/eller släpet tillåter så blir det dessutom överlast. Båda dessa ger böter.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare