FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/06/2014

Påföljd bedrägeri/bidragsbrott

Min son har förfalskat ett kvitto på hyresinbet som gått till soc för bidrag. 3 mån i rad. Han hade redan lämnat lägenh . Soc kallar till förhör och blir anmäld för bedrägeri. Vad kan påföljden bli. Har levt på soc bidrag i ett år.Tror inte att hyresv anmält, utan soc själva. Har det betydelse. Det rör sig om 12.000. Har inget jobb och bor hos flickvän som får hela hyran bet v soc. Svar snarast tack.

Lawline svarar

Hej!

För det första spelar det ingen roll vem som anmält din son, kommunen är rent av skyldig enligt bidragsbrottslagen 6 § (https://lagen.nu/2007:612) att anmäla någon som misstänks ha lämnat felaktiga uppgifter för att få socialbidrag.

Du skriver att anmälan gjorts om bedrägeri, ett brott som regleras i Brottsbalken (BrB) 9 kap. 1 § (https://lagen.nu/1962:700). Vissa gärningar som uppfyller kraven för bedrägeri ska bedömas enligt annan strafflagstiftning. I detta fall är bidragsbrottslagen aktuell. Lagen är tillämplig på bidrag som betalas ut för personligt ändamål t.ex. av kommunerna såsom är fallet med socialbidrag (NJA 2013 s. 369).

I ett rättsfall från högsta domstolen (HD) hade en man genom vilseledande uppgifter upprepade gånger fått socialbidrag (NJA 2007 s. 973). HD tillämpade här bedrägeribestämmelsen men skrev att också bidragsbrottslagen skulle kunna tillämpas. Anledningen till att bedrägeribestämmelsen tillämpades var att lagen var ny och att straffskalan för motsvarande brott är detsamma, så länge det inte är fråga om grovt bedrägeri. Straffet för bidragsbrott regleras i bidragsbrottslagen 2 § och är vid normalgraden fängelse högst två år (vilket är samma straff som vid bedrägeri av normalgraden).

I nämnda rättsfall hade de felaktiga utbetalningarna skett med en månads mellanrum. HD fastslog i fallet att varje utbetalning skulle ses som ett bedrägeri eftersom varje tillfälle var att betrakta som en avgränsad händelse. Samma sak gäller vid bidragsbrott, vilket HD senare har fastslagit (NJA 2012 s. 886). Det är alltså möjligt att din son anses ha gjort sig skyldig till tre skilda brott, ett för varje månads felaktiga utbetalning. Oavsett kommer han vid en fällande dom få ett gemensamt straff för samtliga brott, vilket följer av BrB 26 kap. 2 §.

En försvårande omständighet är att din son förfalskat ett hyreskvitto. Detta kan i sig vara ett brott i form av urkundsförfalskning enligt BrB 14 kap. 1 §. Att använda sig av en falsk handling är en sådan omständighet som gör att ett bedrägeri kan klassificeras som grovt. Samma sak gäller vid bedömningen av om ett bidragsbrott ska betraktas som grovt. Däremot är beloppet du nämner på 12 000 kronor inte ett sådant betydande belopp som talar för grovt bidragsbrott. Straffskalan för grovt bidragsbrott är fängelse lägst sex månader och högst fyra år - bidragsbrottslagen 3 §.

Jag kan tyvärr inte säga precis vilken påföljd som domstolen väljer vid en fällande dom i detta fall. Detta beror på att samtliga omständigheter förutom beloppet och det förfalskade kvittot ska beaktas. Avgörande är för det första om brottet anses vara av normalgraden eller grovt. Därutöver är det av betydelse om han är tidigare bestraffad. Det kan dock sägas att det finns en presumtion mot fängelse som följer av BrB 30 kap. 4 §. Innebörden av detta är att domstolen ska eftersträva att utdöma ett icke frihetsberövande straff såsom villkorlig dom eller skyddstillsyn istället för fängelse.

Vid bidragsbrott av normalgraden är normalpåföljden villkorlig dom och dagsböter (Rätts-PM 2013:4 Bidragsbrottslagen). Detsamma gäller vid grovt brott om inte särskilda omständigheter talar för fängelse, t.ex. återfall och försvårande omständigheter som gör att det s.k. straffvärdet överskrider ett år (vilket alltså beror på hur rätten bedömer samtliga omständigheter i fallet).

Avslutningsvis ska nämnas att vid en fällande dom ska 500 kronor betalas till brottsofferfonden enligt lagen om brottsofferfond 1 § (https://lagen.nu/1994:419).

Jag hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare