FrågaFAMILJERÄTTGod man07/01/2019

På vilka grunder kan överförmyndaren neka upphörande av godmanskap?

Min handikappade vuxna, en ej talföra dotter och familjen har mycket tråkiga erfarenheterav godman.

Jag, mamma har skött allt som gar med "sörja för person" att göra, och mer därtill, eftersom hon är min dotter. Hon kan blinka för ja och för nej och har förståndet kvar efter bilolyckan.

Hon tycker att familjen; jag och hennes 26 årige, skötsamma son, kan ta hand om hennes behov, vilket vi alltid gjort i 11 år, eftersom godemannen egentligen bara behövs för att sköta ekonomin.

Godman fås med samtycke från huvudman. Då kan väl huvudman säga upp huvudman, ex via mig, hennes mamma eller hennes son?

Hon har gärna någon betald firma som sköter hennes ekonomi.

FRÅGAN: - På vilka grunder kan ÖF neka oss att ta bort godman???

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om god man hittar du i föräldrabalken (FB) 11 kap. Det finns två alternativ för att entlediga den gode mannen vilka jag beskriver mer noggrant nedan.

Ansök till tingsrätten om att godmanskapet ska upphöra

Precis som du säger så grundar sig den gode mannens uppdrag på din dotters samtycke, FB 11:4. Eftersom godmanskapet bygger på samtycke ska det upphöra så fort ni ansöker om det. Överförmyndaren kan alltså inte neka er på någon grund.

Det är tingsrätten som fattar beslut om att godmanskapet ska upphöra, FB 11:19 b. För att ansöka om upphörande av godmanskap skickar ni en ansökan till tingsrätten i den kommun där din dotter är folkbokförd. En ansökan om upphörande av godmanskap kan göras av antingen dig eller din son, FB 11:21. Ansökningsblanketter finns ofta på kommunens hemsida färdig att fylla i. För mer information kan du kontakta överförmyndaren i samma kommun.

Ansök till överförmyndaren om att få den gode mannen entledigad p.g.a. missbruk eller dylikt

Du skriver även att ni har tråkiga erfarenheter av god man. Om hen har misskött sig och därför är att se som olämplig för uppdraget kan ni istället ansöka om att hen ska entledigas på den grunden. En sådan ansökan om entledigande ska skickas till överförmyndaren i den kommun som din dotter är folkbokförd i, FB 11:20.

Sammanfattning

Du kan välja mellan att

- ansöka till tingsrätten i den aktuella kommunen om att godmanskapet ska upphöra
- ansöka hos överförmyndaren om att entlediga den gode mannen

Jag uppfattar det dock som att du menar att din dotter inte är i behov av en ny god man. I och med det är alternativet om ansökan till tingsrätten om att godmanskapet ska upphöra troligtvis att föredra.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare