FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/05/2021

P-plats i bostadsrättsförenings garage

hej

jag hyr en p-plats i min förenings garage

får jag parkera bil och mc i samma ruta samtidigt

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom det är föreningens garage så gäller inte generella bestämmelser om parkering, som skulle bli tillämpliga om det gällde parkering på en offentlig parkeringsplats. Det är ett hyresavtal som reglerar p-platsen du hyr och om det inte står någonting där om att du inte får parkera som du beskriver så är det möjligt att det är ok.

Jag skulle uppmana dig att fråga föreningen hur de ser på frågan, eftersom det är deras garage, speciellt om det inte står någonstans vad man får göra med p-platsen när man hyr den. Det som talar mot att det skulle vara ok kan vara hur eller om din parkering skulle påverka parkeringsplatserna bredvid. Exempelvis om det skulle bli väldigt jobbigt att komma in i bilen som står bredvid.

Eftersom det inte går att tillämpa lagrum direkt på frågan du ställt så blir svaret och agerandet du väljer beroende på om föreningen skrivit något om det och vad de säger om det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare