FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/05/2019

Översättning av avtal

Hej!

Jag undrar var jag kan vända mig för att få en engelsk text översatt och förklarad "på svenska" så att säga. Så att jag förstår vad som menas. Min son gör basketvideos på Instagram och nu vill ett utländskt företag göra någon sorts "Clip license agreement" med honom. Men, vi vill ju veta vad det är vi skriver på, så att det inte blir knas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det verkar röra sig om ett form av avtal så skulle jag råda er att kontakta en jurist för att få hjälp med översättningen. Detta då det i många avtal kan finnas begrepp som har vissa juridiska innebörder som kan vara svåra att förstå utan juridiska kunskaper. En jurist kan även ge specifik rådgivning gällande avtalet och förklara vilka eventuella fördelar eller risker som finns med detta. Någonting som till exempel kan vara knepigt just med avtal som man ingår med ett utländsk företag är i vilket land och under vilka lagar en eventuell tvist kommer att hanteras.

Om ni inte vill kontakta en jurist så skulle jag förslå att ni försöker hitta en översättare som är specialiserad på just avtal och därför kan ge er en bra och tydlig översättning till svenska. Detta kan vara ett lämpligare alternativ om ni känner att avtalet kanske är av lite mindre vikt och att det räcker med en korrekt översättning, utan någon direkt juridisk rådgivning.

Om du vill ha mer hjälp från just oss på Lawline gällande detta är du varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 mellan 10 och 16 varje vardag. Du kan även boka tid för juridisk rådgivning här, så kan en av våra jurister se om det är möjligt för oss att ge någon vidare hjälp.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga och du är som sagt välkommen att höra av dig igen för vidare hjälp eller om du har fler frågor.

Vänligen,

Emmy RosendahlRådgivare