Överlåtelse av pengar och utmätning av dessa

Jag önskar testamentera 200 000 kr till min bonus dotter. Tyvärr har hon hamnat hos kronofogden. Kan jag skriva ngt om överlåtelseförbud i testamentet. Vad innebär det?Mvh Ing-Marie

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill testamentera 200 000 kr till din bonusdotter och du undrar om ett överlåtelseförbud kan hindra att dessa pengar utmäts.

Överlåtelseförbud innebär att mottagaren av egendomen inte kan sälja, byta eller ge bort egendomen. Med andra ord kommer mottagaren inte att kunna använda egendomen på ett helt valfritt sätt.

Överlåtelseförbudet innebär även att Kronofogden inte kan utmäta egendomen, se 5 kap. 5 § Utsökningsbalken. För att egendomen ska omfattas av överlåtelseförbudet är det viktigt att tydligt ange det i testamentet. Det räcker inte med att skriva in exempelvis "egendomen får inte utmätas", utan det ska tydligt anges att det är fråga om överlåtelseförbud.

Överlåtelseförbud används vanligtvis vid gåva eller testamentering av egendom, exempelvis smycken eller fastigheter. Denna typ av egendom är lätt att särskilja från annan egendom. Problematiken med överlåtelseförbud av pengar är att det är svårt för Kronofogden att veta vilka pengar som utgör en del av överlåtelseförbudet. Det är även svårt att veta hur mycket av pengarna som har spenderats. Rättsfallen som behandlar överlåtelseförbud av pengar är knapp, vilket gör att det inte finns mycket vägledning i hur den här situationen behandlas.

I detta fall

Jag är mycket tveksam till pengarna som du önskar att testamentera med överlåtelseförbud kommer att undantas från utmätning. Anledningen är att det blir svårt att avgöra vilka pengar som omfattas av överlåtelseförbudet.

För att du ska få ytterligare klarhet i situationen rekommenderar jag dig att kontakta Kronofogdemyndigheten.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare