Överlåtelse av gravrätt

Hej!

För snart två år sen överlämnade vi, syskon, vår pappas gravplats tillbaka till kyrkan, i samband med det skulle även gravstenen tas bort, det hade inte gått 25 år men vi valde ändå att lämnat tillbaka av olika anledningar!

Idag var jag på kyrkogården och fick en chock då pappas sten var kvar och även ett nytt land gjorts och även kantstenen satts tillbaka!

Fick tag på vaktmästaren och fick då veta att vår pappas syster lyckats ta över gravrätten, detta helt utan vår vetskap och dessutom helt gått emot vår vilja att sten och land skulle tas bort!

Enligt vaktmästaren kan vi inte göra ngt åt detta, känner oss helt respektlöst behandlade av kyrkan och pappas syster, och att allt detta gjorts helt utan vår vetskap!

Får det Verkligen gå till på detta sättet? Kan vi verkligen inte göra ngt för att sätta stopp för det?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 7 kap. 12 § begravningslagen stadgas det att en gravrätt som har återlämnats får efter ansökan hos upplåtaren, inom 25 år efter senaste gravsättningen, återupptas och upplåtas till någon som tillhör den personkrets som anges i 11 §. I 11 § anges personkretsen som någon som genom släktskap eller på något annat sätt har nära anknytning antingen till överlåtaren eller till någon som är gravsatt inom gravplatsen. Till den personkretsen räknas din pappas syster. Enligt lagen får hon ta över gravplatsen även då det går emot ert beslut att återlämna gravplatsen till kyrkan. Det finns tyvärr inget ni kan göra då din pappas syster har tagit över gravrätten rättsenligt. Ni har dock ingen skyldighet att se över graven längre.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare