FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal14/06/2018

Överlåtelse av del i fastighet

Hej!

Jag och min man äger idag en fastighet tillsammans med en tredje person. Jag och min man äger 25 % var och den tredje personen 50%. Vi kommer att köpa ut den tredje personen och ta över hela ägandet av fastigheten.

Enligt Lantmäteriet ska vi göra en "överlåtelse genom köp eller gåva".

Vi är överens om att ta över befintliga lån samt om summan vi ska betala utöver det.

Vad behöver finnas med i ett avtalet?

Spelar det någon roll om vi gör överlåtelsen genom köp eller gåva, vad är bäst att göra? Eller blir det automatiskt ett köp?

Vad mer kan vara av vikt att tänka på i detta läge?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Då du inte skrivit något om priset utgår jag från att det ligger i linje med marknadsvärdet för fastigheten. För det fall att fastigheten skulle överlåtas till en summa som ligger lägre än marknadsvärdet sker en värdeöverföring från givaren till mottagaren. Sådana överlåtelser kallas blandade fång, eftersom att överföringen dels sker mot ersättning och dels sker som en gåva. Rör det sig om en sådan överlåtelse kan det påverka den skatterättsliga bedömningen. Då dessa typer av överlåtelser är lite mer komplicerade än vanliga råder jag dig att ta kontakt med ett juridiskt ombud för det fallet att ni tänkt er en sådan typ avöverlåtelse.

Fortsättningsvis utgår jag, som jag nämnde ovan, från att summan ni betalar ligger i linje med marknadsvärdet.

Köp eller gåva?

I och med att ni kommer att betala en summa för den tredje personens del är överlåtelsen att se som ett köp. Detta eftersom att en gåva inte får kräva en motprestation. Att ni betalar ses som en motprestation till att ni får överta delen av fastigheten. Det ni ska upprätta är därmed ett avtal om överlåtelse genom köp.

Vad behöver finnas med i avtalet?

För att avtalet ska vara giltigt krävs det att avtalet uppfyller de formkrav som finns för fastighetsöverlåtelser. Formkraven finner man i Jordabalken 4 kap 1 §. Enligt bestämmelsen krävs:

Upprättande av skriftlig. köpehandling (muntlig överenskommelse räcker inte). Köpehandlingen ska undertecknas av både säljare och köpare Köpehandlingen ska innehålla uppgift om köpeskillingen och den fastighet köpet avser (lämpligen fastighetens registerbeteckning). En överlåtelseförklaring.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare