FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/10/2016

Överlåtelse av bostadsrättsandel

Jag och min make äger en bostadsrätt 50/50. Får han överlåta sina 50% till mig under pågående äktenskap om han har barn från tidigare äktenskapet? Vi har ett gemensamt barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag ser det finns det inga hinder för en sådan överlåtelse. Det finns inte några arvsregler direkt kopplade till gåvor mellan makar på det sätt som du beskriver. Vidare är det så, såvida ni inte i ett äktenskapsförord eller liknande föreskriver annat, att bostadsrätten fortfarande är giftorättsgods och kommer ingå i en bodelning när någon av er går bort. Bodelningen kommer sedan att kunna leda till att särkullbarnet i alla fall får del av bostadens värde. Om du vill skydda dig mot detta kan du förstås åberopa 12 kap. 2 § äktenskapsbalken om din make går bort före dig. Angående mer info om denna regel kan jag rekommendera att du läser mitt svar i följande länk.

Ni måste registrera gåvan hos skatteverket, se skatteverkets beskrivning av detta i följande länk.

Jag hoppas att detta varit till någon hjälp! Återkom gärna om fler funderingar uppkommer!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare