Överlåtelse av bostadsrätt mellan närstående

Hej,

Jag och min dotter står som delat ägande i en Bostadsrättsföreningen.

Kan jag ansöka om ensam äganderätt i föreningen? Banklån står dock på båda.

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt för frågan är att överlåtelsen sker som ett uttryck för både dig och din dotters vilja, och att du vill ta över både rättigheter och skyldigheter förenat med bostadsrätten.

Överlåtelse av en bostadsrätt inom familjen?

Vad gäller överlåtelse inom familj av hela eller delar av en bostadsrätt ger lagen endast rätt att överlåta mellan makar eller sambor(se 2:6 Bostadsrättslagen (BRF)). Dock i samma bestämmelse första meningen, talas det om att stadgarna i föreningen har företräde framför bestämmelsen i BRF, dvs skulle kunna tillåta överlåtelser även mellan närstående (barn – föräldrar). Vanligtvis brukar det vara tillåtet utan att föreningen kan neka överlåtelsen förutsatt att föreningens villkor är uppfyllda.

Behöver man vara bosatt i lägenheten?

En grundförutsättning för att få köpa en bostadsrätt är att köparen ska bo permanent i bostaden. Detta anges i 7:6 BRF, där det står att bostadsrättshavaren inte får använda bostadsrätten till något annat ändamål än det avsedda. Ändamålet är permanent boende. Dock kan föreningens stadgar ange undantag till bestämmelsen att den exempelvis får upplåtas till andrahandsuthyrning.

Omständigheterna i ditt fall

Då både du och din dotter redan står som andelsägare till bostadsrätten bör det inte vara några problem med avseende på föreningens stadgar att hela bostaden överlåts på dig. Villkoren som en överlåtelse kan vara förknippat med bör framgå av stadgarna. Här är mitt råd att du kikar på stadgarna avseende överlåtelse av bostadsrätter mellan närstående.

Tänker du bo permanent i bostaden är ändamålskravet uppfyllt, dock om du avser att hyra ut bostaden är mitt råd att du kikar på föreningens stadgar vad avser andrahandsuthyrning.

Vad gäller banken är mitt råd att du kontaktar dem och frågar under vilka omständigheter du själv kan överta din dotters del av bostadslånet.

Avslutningsvis då det inte framgår något i fråga om bostadsrättsföreningens stadgar eller bostadslånet har jag inte möjlighet att ge mer rådgivning då dessa kan skilja sig åt beroende på förening, ort, bank osv.

Behöver du ytterligare hjälp avseende överlåtelsefrågor rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare