Överlåtelse av bostadsrätt

Min mamma har en bostadsrätt med lån på 900000. Hon har flyttat till vård och omsorgsboende.

Jag har en tanke om jag skulle köpa ut min syster, men hur mycket skulle det bli?

Har fått den värderad till 1595000 kr.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag uppfattar det är det din mamma som äger bostadsrätten men du och din syster förväntar er att överlåtelse av äganderätten kommer att ske genom framtida arv eller gåva.

Om vi förutsätter att er mamma överlåter bostadsrätten till er blir Samägandelagen som du hittar HÄR tillämplig. Det lagen är dispositiv vilket innebär att den gäller om ni inte har kommit överens om någonting annat. Samägandelagen reglerar inte vilket pris ni kan ta ut vid en eventuell försäljning eller om det blir aktuellt för dig att köpa ut din syster. Detta är något som ni får komma överens om själva genom att förhandla. Vi på Lawline kan hjälpa er att upprätta ett överlåtelseavtal. Du finner våra avtalstjänster via fiken "våra tjänster".

Mitt förslag är att ni använder er av den värdering ni har fått om båda två är nöjda med den värderingen. Eftersom ni (förutsätter jag) kommer att äga hälften var har ni därför en del av bostadsrätten som är värd 797 500 kr. Varje del är dessutom belånad till 450 000kr var. Om du vill köpa ut din syster behöver du därför betala henne 795 500 kr - 450 000 kr om du tar över hennes lån. Det innebär att du betalar din syster 347 500 kr och tar över hennes lån på 450 000 kr. Efter det kommer du att äga 100% av bostadsrätten till ett värde av 1 595 000 kr och ha ett lån på 900 000 kr. Detta är dock endast ett förslag och hur ni väljer att göra är upp till er att förhandla fram.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Joakim WahlgrenRådgivare