FrågaSKATTERÄTTArvsskatt02/04/2022

Överlåtelse av arv från arvstagare till dennes sambo.

Hej. Min syster tog sitt liv och utsåg mig som arvtagare. Jag är orolig för att ha detta på mitt konto och vill därför föra över arvet till min partner för att säkerställa att mitt eget mående ej skenar i dess närvaro.

Jag har CSN-lån som jag nu återbetalar utan problem och jag hoppas att detta inte skulle påverka saken, men min fråga är om min partner behöver betala mer i skatt om arvet överförs till henne? Arvet ligger på omkring 200,000 kronor.

Jag vet inte vad som gäller exakt, väldigt tacksam för svar. Stort tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Lagen som reglerar vilka inkomster du ska betala skatt för är Inkomstskattelagen (1999:1229) [cit. IL]. Det finns vissa inkomster som alltid är skattefria. Förvärv av arv är skattefria enligt 8 kap. 2 § IL.

Oberoende vem som tillhandahåller dina arvspengar kommer denna summa pengar alltså inte beskattas av någon av er då det i Sverige inte längre finns en arvsskatt (8 kap. 2 § IL).

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare