Överlåtande av ärvd andel av bostadsrätt till syskon

Hej,

Min Pappa dog i Augusti förra året. Vi är fyra syskon som ärver honom. Jag och min syster ärver/är testamenterade hans bostadsrätt. Bouppteckningsmöte har skett och vi har nu fått tillbaka registreringen ifrån skatteverket. Jag vill nu överlåta min arvsdel av bostadsrätten till min syster. Vi är alla överens, räcker det med ett underskrivet papper sinsemellan oss syskon eller hur gör jag?

Tacksam över svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Om du har fått arvet med full äganderätt finns det inget hinder att överlåta!

Förutsatt att arvskiftet redan har skett (dvs. arv har delats ut) , så finns det inga hinder för dig att faktiskt ge bort din andel till din syster. Det är viktigt att kolla om du ärvt din andel med några begränsningar eller inte, t.ex. att du inte får överlåta på ett visst sätt. Annars äger du din andel med full äganderätt vilket innebär att du får disponera över din andel hur du än vill. Sakrättsligt räcker det nog att denuntiera dvs. meddela bostadsrättsföreningen om överlåtandet av din andel.

Vid fallet att arvskiftet ännu inte skett så kan dödsbodelägare (t.ex. arvingar) emellan komma överens om att dela ut arvet på annat sätt än vad som ursprungligen skulle skett enligt lag. Observera att hur ni kommit överens om hur arvet ska delas ut måste göras skriftligt genom ett s.k. skiftesavtal (23:4 ÄB). Skiftesavtalet är själva överenskommelsen mellan arvtagare och ev. testamentstagare om hur kvarlåtenskapen slutligen ska fördelas.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare