Överlåta 50% av bostadsrätt

Hej, Jag äger en bostadsrätt. Jag vill överlåta min 50% till min dotter. Hur gör jag?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din frågar aktualiserar regler som återfinns i bostadsrättslagen (BRL).

För att din dotter ska få nyttja sin andel av bostadsrätten som du överlåter till henne, krävs det att hon är medlem i din bostadsrättsföreningen (1 kap. 3 § och 6 kap. 1 § BRL).

Det krävs att ni upprättar ett överlåtelseavtal som är skriftligt för att överlåtelsen ska vara giltig. Både din och din dotters underskrifter ska finnas med på överlåtelseavtalet, och även specifikt vilken bostadsrätt det är som ska överlåtas. Det ska även framgå i överlåtelseavtalet att det är 50% av bostadsrätten som ska överlåtas (6 kap. 4 § BRL). Om överlåtelsen inte uppfyller dessa formkrav ska den anses vara ogiltig (6 kap. 5 § tredje stycket BRL).

Något som är viktigt att poängtera är att din dotter efter överlåtelsen inte kommer att överta de skulder du har gentemot bostadsrättsföreningen, utan skulderna är fortfarande dina (6 kap. 8 § BRL). Det är dock möjligt för dig att komma överens med bostadsrättsföreningen att din dotter ska överta dessa skulder, så länge föreningen godkänner det.

Bostadsrättsföreningen HSB har även skrivit vad som gäller vid en överlåtelse av bostadsrätt, se det här för ytterligare information.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, och hör gärna av dig till oss igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Rojan ArikanRådgivare