Överlämnande av nycklar vid köp av bostadsrätt

Hej, har nyligen köpt en bostadsrätt där alla nycklar till bostaden ej lämnats över. I köpekontraktet står det att alla nycklar som tillhandahålls ska lämnas över vilket säljaren tolkar som alla nycklar han har kvar, jag hävdar att det är alla nycklar som hämtats ut då det är BRF som står för låsen till bostaden. Har haft sms konversationen fram och tillbaka där jag nu gett upp då jag ej kan få säljaren att betala för ersättning av låsen

Undrar då först ifall jag har rätt i min fråga samt vad nästa steg för mig är för att driva in ersättningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är vanligt att det framgår av ett köpekontrakt att säljaren ska överlämna de nycklar som säljaren har. Det innebär inte att du ska få ett visst antal nycklar, utan att de nycklar som finns ska överlämnas. Det kan alltså innebära att köparen endast får en nyckel eftersom säljaren tappat bort resterande eller att du får flera nycklar eftersom säljaren gjort kopior.

Har det däremot avtalats om att ett visst antal nycklar ska ingå och detta antal inte överlämnas kan det anses utgöra ett köprättsligt fel, (17-18 § Köplagen). Det är i sådana fall säljarens ansvar att överlämna rätt antal nycklar för att inte begå ett avtalsbrott.

I vissa fall har bostadsrättsföreningen upprättat en förteckning över hur många nycklar varje lägenhet ska ha och isåfall ska säljaren rätta sig efter den förteckningen och överlämna rätt antal nycklar vid försäljningen. Om inte säljaren gör detta kan säljaren behöva stå för de kostnader som köparen lider.

I ditt fall tolkar jag det dock som att det är de nycklar som säljaren har som ska överlämnas eftersom det inte verkar stå något i avtalet om ett visst antal.

Mitt råd till dig är dock att kontakta bostadsrättsföreningen för att ta reda på om det finns en förteckning som säljaren ska förhålla sig till, isåfall kan säljaren bli skyldig att betala dig för de kostnaderna som uppkommer för att fixa nya nycklar eller byta lås. Det kan också vara skönt att kontakta säljaren för att reda ut vad som har hänt med nyckeln som fattas för att möjligtvis minska obehaget av att obehöriga kan komma in i lägenheten!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare