FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt03/06/2018

Överklagande och förbudet mot reformatio in pejus

Hej. Jag blev tagen för brott mot knivlagen då jag hade mina arbetsbyxor på mig och skulle bara möta upp en vän på en restaurang, fick En böter på 11300kr för sax & kniv, innan Frågade dom mig hur mycket jag tjäna & jag tjänar runt 16000, Har en hyra på 8000, går det att överklaga till lägre böter eller bli frikänd helt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen rättegångsbalken (RB). Jag tolkar din fråga som att du i en tingsrättsdom ålagts böter som straff.

Enligt 49 kap. 1 § RB får en tingsrätts dom som huvudregel överklagas. Enligt min uppfattning aktualiseras sannolikt inte undantag i ditt fall. Du har med andra ord möjlighet att överklaga tingsrättens dom om du gör detta inom tre veckor från domens meddelande.

Skulle du överklaga är det relevant att påpeka att det enligt 51 kap. 25 § RB råder ett förbud mot så kallad reformatio in pejus, ungefär "förändring till det sämre". Detta innebär att hovrätten, om ditt fall tas upp, kommer vara bunden av tingsrättens dom och inte kunna ådöma dig en strängare påföljd. Du får alltså som huvudregel aldrig missgynnas av att överklaga; i ditt exempel skulle du alltså enbart kunna få lägre böter eller frias helt. Det är dock värt att notera att ytterligare process medför ökade rättegångskostnader.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare