Överklagande av offentligt beslut

Om jag vill stämma en kommun eller socialtjänst för förtal. Kan jag själv föra min talan. Och kan man få en tingsrätt i annan kommun att agera i tvist.

Tvisten gäller förtal och kommunen och socialtjänst, socialnämnden har fattat beslut som Jävig flera gånger. Jag har inte råd att betala en jurist utan rättshjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du känner dig felaktigt behandlad till följd av ett flertal offentliga beslut och nu undrar hur du kan agera juridiskt för att motverka detta.

I dagsläget går det inte att föra talan om förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken (BrB) mot exempelvis en kommun eller socialtjänsten eftersom dessa inte är fysiska personer. Vad gäller det beslut du anser är felaktigt kan du däremot överklaga det enligt 6 kap. 32 § kommunallagen (KommL). För att överklaga ett sådant beslut finns det ingen särskild blankett du måste fylla i, utan du skriver själv överklagandet. Ett sådant bör innehålla följande:

1: Vilket beslut du vill överklaga,

2: varför du tycker beslutet är fel,

3: hur du tycker att beslutet ska ändras, och

4: ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress

För att ge kraft åt din sak rekommenderar jag också att du bifogar bevis och säger vad du vill styrka med dessa samt annat som du anser att de som ska hantera överklagandet bör känna till.

Vad gäller din fråga om huruvida du kan representera dig själv i rätten så går det alldeles utmärkt enligt 12 kap. 1 § rättegångsbalken (RB) där det framgår att en parts talan i domstol får, men inte måste, föras av ett ombud. Att däremot få en annan domstol än den som har den huvudsakliga jurisdiktionen för din kommun att ta sig an målet torde bli svårt. Detta på grund av 10 kap. 2 § RB som stadgar att kronan sökes i tvistemål där den myndighet som har att bevaka talan i målet har sitt säte.

Sammantaget bör du alltså författa ett överklagande i enlighet med vad som framgår ovan. I en domstolsprocess kommer du kunna representera dig själv och behöver alltså inte betala advokatarvoden eller dylikt, men tvisten kommer att hållas i den förvaltningsdomstol som har jurisdiktion för din kommun, vilken domstol som är behörig är sällan något som kan förhandlas om av parterna.

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare