Överklagande av myndighetens avslagsbeslut vid dröjsmålstalan

Hej!

Ansökan om svenskt medborgarskap, alla krav uppfylls för att personen har rätt till medborgarskap. Har väntat i mer än 6 månader och ansökt om att ärendet ska avgöras enligt 12 paragrafen Förvaltningslagen.

Personen fick avlsag för att ärendet inte hinner gås igenom på 4 veckor. Står också att mer information behövs.

Beslut ska överklagas, vilka paragrafer och lagrum kan man hänvisa till för att överklagan ska gå igenom?

Migrationsverket har alla uppgifter efter uttedning om uppehållstillstånd. Allt ska finnas för att bevilja medborgarskap.

mvh

maria

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har använt dig av möjligheten till s.k. dröjsmålstalan enligt 12 § förvaltningslagen. Om överklagande sker, kommer domstolen (förvaltningsrätten) att se över ärendets handläggning och avgöra om dröjsmål föreligger eller om det föreligger goda skäl till tidsåtgången. Om dröjsmål anses föreligga, ska domstolen förelägga Migrationsverket att avgöra ärendet inom viss tid (49 § förvaltningslagen).

Förvaltningsprocessrätten skiljer sig från processen i allmänna domstolar. En av de största skillnaderna är att den enskilde förväntas klara sig utan ombud och får således sina rättigheter tillvaratagna på ett annat sätt. Det finns därmed inga särskilda krav på att du exempelvis ska hänvisa till några lagrum eller åberopa vissa omständigheter. Tvärtom kommer domstolen, i enlighet med principen om jura novit curia (domstolen känner rätten), själv att gå igenom målet och bedöma om det rör sig om onödigt dröjsmål.

Det enda du behöver göra är således att överklaga Migrationsverkets avslag om att avgöra ditt ärende. Det finns för övrigt inga särskilda lagrum som du kan stödja dig på, utan det enda som möjligen kan åberopas är att behövligt underlag för att avgöra ärendet finns. Enligt sedvanliga rutiner kommer sedan domstolen att utreda saken och, i enlighet med 12 § förvaltningslagen, utreda om det rör sig om långsam handläggning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare