Överklagande av Migrationsverkets beslut

Vår ansökan hos Migrationsverket gällande anknytning blev avslagen på grund av min boendesituation. Jag skickade nytt underlag i tre omgångar med min överklagan då min boende situation utvecklades genom de 3 veckor som man har på sig att överklaga. Handläggaren hade då tittat enbart på första underlaget som jag hade skickat tillsammans med överklagan och beslutat att hon inte kan fatta något beslut och skickat det till migrationsdomstolen.

Enligt kundtjänst på Migrationsverket så har denna handläggare gjort fel då hon inte väntat ut de tre veckorna för överklagan och inte fattat ett beslut på allt underlag, men enligt handläggaren som fattat beslutet så tittar hon enbart på det gamla underlag som inkommit med ansökan och inte det nya underlaget som kom med överklagan.

Vilket är rätt och skulle vårt fall gått vidare till migrationsdomstolen? Hur länge till behöver vi vänta nu på ett svar från migrationsverket? Har migrationsdomstolen någon tidspann som beslut måste vara fattade eller hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Som jag har förstått din fråga har Migrationsverket meddelat ett avslag på din ansökan om uppehållstillstånd. Du har därefter överklagat Migrationsverkets beslut till migrationsdomstolen.

Förvaltningslagen
Vid myndigheters handläggning av ärenden mot enskilda tillämpas förvaltningslagen ("FL").
FL reglerar främst förfarandet vid din kontakt med myndigheten.

Under ärendets handläggning ställs olika krav på myndigheten, b.la att myndigheten ska ge service (4 § FL), vara tillgänglig för samtal (5 § FL) men även se till så att ditt ärende blir så pass utrett så att myndigheten har tillräckligt med underlag för att fatta ett korrekt beslut (följer delvis av 4 och 7 §§ FL samt en offentligrättsligprincip). Handläggningen hos myndigheten ska vara snabb och rättssäker (7 § FL).

Migrationsverkets handläggning i ditt fall och reglerna om överklagande
Så som jag har förstått det har Migrationsverket under en tid utrett ditt ärende. När Migrationsverket slutligen haft tillräckligt med underlag har de fattat ett beslut i ditt ärende (20 och 21 §§ FL). När Migrationsverket fattat ett sådant beslut upphör i stort sett deras handläggning av ärendet.

Om du inom tre veckor väljer att överklaga beslutet (22 § FL) ska Migrationsverket endast kontrollera om beslutet som de meddelat tidigare är uppenbart oriktigt samt bedöma om överklagandet kommit in i rätt tid (23 och 27 §§ FL). Detta görs så fort du sänt in en handling som kan uppfattas som ett överklagande. Om du senare sänder in flera handlingar så kommer Migrationsverket bara sända dessa vidare till migrationsdomstolen, utan att göra någon som helst prövning. Migrationsverket har efter de gjort sin prövning nämligen en skyldighet att översända handlingarna till migrationsdomstolen. (25 § FL). Detta ska enligt tidigare JO-beslut ske inom en vecka.

Vidare kan ditt ärende inte handläggas av två instanser samtidigt, utan när du väl överklagat och Migrationsverket översänt akten till migrationsdomstolen, upphör Migrationsverkets möjligheter att agera (litis pendens).

Jag ser tyvärr inte att handläggare han gjort något fel i ditt fall. I vart fall inte utifrån de uppgifter jag hittills har fått.

Migrationsdomstolens handläggningstid
Sedan flera år har migrationsdomstolarna haft problem med långa handläggningstider och handläggningstiderna varierar också stort mellan domstolarna. Det finns inte någon bestämmelse i lag som anger inom vilken tid migrationsdomstolen måste meddela ett avgörande. Migrationsdomstolen i Stockholm har en genomsnittlig handläggningstid på 1,6 månader i mål om uppehållstillstånd grundat på anknytning, medan Migrationsdomstolen i Göteborg har en genomsnittlig handläggningstid om 10-14 månader. Aktuella handläggningstider hittar du på respektive förvaltningsrätts hemsida.

Om du skulle behöva hjälp med kontakten med migrationsdomstolen eller med att föra talan i domstol rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Återkoppling
Har du tid över får du gärna lämna ett omdöme.

Med vänlig hälsning,

David MueraRådgivare