Överklagan av kontantutmätning

Hej.

För en dryg vecka sen gjorde kronofogden en bankutmätning på mig varpå de drog ca 12000 kr utan att jag visste om det. Jag överklagade det beslutet då det dels räknats fel på det belopp som jag ska behålla, samt att de även dragit mer än vad själva skulden låg på. Meddelade kfm detta och förklarade att jag inte kommer kunna llara månaden på de få kronor som blir kvar, och efter lite kontakt fram och tillbaka fick jag ett mail om att utmäntningsbeslutet har upphävts.

Vad innebär det? Betyder det att jag kommer få tillbaka de pengar som dragits från mitt konto?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om överklagande av utmätningsbeslut finns i 18 kapitlet Utsökningsbalken (1981:774) samt i 17 kapitlet Utsökningsförordningen (1981:981).

Att ett beslut upphävts betyder att du kommer att få tillbaka pengar. Utifrån den information som finns i din fråga är dock svårt att säga hur mycket pengar du kommer att få tillbaka.

Precis som du beskriver är du inte skyldig att betala det som KFM räknat fel. Maximalt bör det räcka med att skulden täcks. Vad gäller pengarna utöver detta är det mycket troligt att du får tillbaka dessa,

För ett fullständigt svar på frågan behövs mer information.

Du är välkommen att ställa en ny fråga med fler detaljer!

Hoppas det var till någon hjälp!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare