Överklagan av fördjupad översiktsplan.

Har samtliga kommunmedborgares rätt att överklaga kommunfullmäktige beslut om antagande av FÖRDJUPAD översiktsplan på samma sätt som vad som gäller översiktsplan över lag?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En fördjupad översiktplan anses fortfarande vara en översiktsplan. Det annorlunda namnet berättar endast att man i vissa mer komplicerad områden i kommunen kan behöva beskriva saker i mer detalj. Den fördjupade översiktsplanen införs antingen självständigt genom en ändring av den befintliga översiktsplanen eller genom att ha med ett särskilt kapitel i översiktsplanen,läs här. Oavsett är det ett beslut om översiktsplan vilket är överklagbart genom laglighetsprövning enligt 13:1 PBLoch 13:2 KL. Samtliga kommunmedlemmar kan överklaga beslutet enligt 13:1 KL och vem som anses som kommunmedlem återfinns i 1:5 KL.

Observera att det är en begränsad prövning som görs där man inte kan överklaga innehållet i planen utan endast brister i den formella hanteringen.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare