Överklaga förvaltningsbeslut

Hej

Jag undrar om man kan få hjälp med att skriva en överklagan på ett beslut som tagits av Socialnämnden ?

Beslutet gäller en ändring angående en hyresskuld

Vad kostar det i såfall ? Och hur går jag till väga? Ska jag tex träffa någon av er?

Beslutet är taget den 14 juni 2018 och jag har 3 veckor på mig att överklaga

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det beslut du fått från socialtjänsten, vanligen längst bak, ska det framgå hur du ska gå tillväga för att överklaga beslutet. En bra början är alltid att läsa vad som står där.

Förslag till överklagande:

Oavsett kan lämpliga rubriker för en överklagan vara enligt följande (se fet stil):

Dagens datum: ÅÅMMDD

Till: Ange den myndighet som överklagan ska ställas till och adress. Vanligen är det Förvaltningsrätten i det län du bor i, se Socialtjänstlagen 16 kap. 3§.

Här kan du söka efter närmsta förvaltningsrätt.

Klagande: Ange ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer som du kan nås på.

Saken: Jag vill överklaga socialnämndens beslut (diarienummer för beslutet) från den (datum då beslutet togs) angående ändring av hyresskuld.

> Diarienummer och datum då beslutet togs ska framgå av det beslut du har fått.

Skälen för min överklagan: Här motiverar du på vilket sätt du vill att beslutet ska ändras och skälen till detta. Om du har exempelvis intyg eller andra bevismedel som styrker dina argument kan du antingen bifoga dessa eller skriva att du kommer komplettera din överklagan med dessa ifall du inte kan få fram dessa innan tiden för överklagan gått ut.

Namnteckning: Skriv under överklagan med ditt namn och ett namnförtydligande.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Övrigt (som inte ska ingå i själva överklagandet):

Överklagan ska lämnas/skickas in till beslutsmyndigheten, d.v.s. i ditt fall den socialnämnd som tagit det ursprungliga beslutet, se Förvaltningslagen 23 § 2 st.

Mina rubriker gällande vad som är lämpligt att ha med i en överklagan utgår från följande lagrum, se Förvaltningsprocesslagen 3-4§§.

Observera att från och med imorgon 1 juli så träder en ny Förvaltningslag i kraft som ersätter den som jag här har hänvisat till. Vad gäller överklagan så är reglerna oförändrade. Hur ett överklagande går till framgår dock istället av FL 43§.

Om du fortfarande önskar hjälp med din överklagan av en jurist på Lawline kan du boka tid här.

Hoppas mitt svar varit till hjälp och lycka till med din överklagan!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare