Överklaga förlängning av LVU och kan det faktum att vårdnadshavare motsätter sig kontaktfamiljen påverka?

Hej!

Om ett barn har av förvaltningsrätten fått ett LVU och efter ett år avser socialtjänsten att förlänga LVU kan man överklaga förlängningen av LVU någonstans?

Kan socialtjänsten förlänga LVU på grund av att vårdnadshavaren inte vill ha som kontaktfamilj tidigare familjehem (efter att barnet flyttat hem) men är öppen att ha en kontaktfamilj i övrigt? Relationen med tidigare familjehem har inte varit den bästa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag hänvisar i mitt svar till Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Socialnämnden ska var sjätte månad överväga om vård enligt LVU fortfarande behövs, 13 § LVU (och hur den bör inriktas och utformas). Enligt 41 § LVU så kan socialnämndens beslut om fortsatt vård överklagas till förvaltningsrätten.

Fortsatt vård kan endast ske om det fortfarande finns ett vårdbehov. Om vård inte längre behövs enligt LVU så ska vården beslutas upphöra (21 §). När ett beslut fattats om vård eller omhändertagande enligt LVU bestämmer socialnämnden hur vården ska ordnas och var barnet ska vistas under vårdtiden (11 §). Nämnden kan välja att besluta att efter att barnet varit placerat utanför hemmet, att barnet sedan kan få beredas vård i det egna hemmet om det kan antas vara bäst för främjandet av vården av barnet.

Om det rör sig om att socialnämnden beslutat att vården ska fortsätta i det egna hemmet men där socialnämnden alltså fortfarande har det övergripande ansvaret för barnet enligt 11 § LVU så finns inte så mycket utrymme att som vårdnadshavare bestämma kontaktfamilj, även om önskemål om ändrad kontaktfamilj går att framföra. Rör det sig om att vård enligt LVU har beslutats upphöra så är dock möjligheterna större att påverka kontaktfamilj då tvångsinsatsen upphört och fortsatt stöd sker på frivillig väg.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare