Överklaga beslut från förvaltningsrätten

Hjälper ni mig om jag ska överklaga Förvaltningsrättens Dom, en tvist mellan mig och Pensionsmyndigheten? Jag fick avslag!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett beslut av förvaltningsrätten kan överklagas till kammarrätten av den som beslutet angår, om det gått denne emot (33 § förvaltningsprocesslagen).

Överklagandet ska göras skriftligen och skickas in till den instans som har meddelat det beslut som överklagas (6a § förvaltningsprocesslagen). Där ska du ange det beslut som överklagas och vad som yrkas tillsammans med de omständigheter som åberopas till stöd för yrkandet (4 § förvaltningsprocesslagen).

Det bör framgå av domen kring hur lång tid du har på dig att överklaga, annars brukar detta vanligtvis vara tre veckor från det att du fick ta del av domen (6a § förvaltningsprocesslagen). I ditt fall ska du alltså skicka in överklagandet till förvaltningsrätten som kommer att pröva om överklagandet kommit in i rätt tid och skickar då vidare ärendet till kammarrätten (6b § förvaltningsprocesslagen).

Behöver du ytterligare hjälp och rådgivning med själva överklagandet hänvisar jag dig till att boka in en tid med vår juristbyrå via lawline.se/boka.

Hoppas detta var till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare