FrågaFAMILJERÄTTGod man28/10/2020

Överförmyndarnämnden

Hej

Vad betyder "förslag till beslut" när ex överförmyndarnämnden avslår en begäran om byte av god man?

Betyder det att det är slutgiltigt beslut?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns alldeles för lite omständigheter i frågan för att jag ska kunna ge dig ett säkert svar. I ditt fall skulle ett förslag till beslut kunna innebära att överförmyndarförvaltningen lämnat ett förslag till beslut till överförmyndarnämnden som ska fatta det slutliga beslutet. I ett sådant fall är beslutet då inte det slutgiltiga beslutet, utan enbart ett förslag till beslutet. Skulle det vara så att överförmyndarnämnden skrivit detta, så är det ett slutgiltigt beslut. Men för att du ska vara helt säker, bör du kontakta överförmyndarnämnden i din kommun och be dem att förklara detta närmare för dig.

Om du har ytterligare frågor så är du varmt välkommen att återvända till oss på Lawline!

Vänligen

Sonja NajimRådgivare