Överföring till allmänheten av upphovsrättsskyddade verk

Hej. En statlig myndighet publicerade ett par pdf-dokument på sin webbplats för ett par år sedan. Fritt för alla att ladda ner. Jag laddade ner ett par av dessa dokument och laddade upp det på min hemsida. Jag skrev en kort referens till vart jag hade hämtat dokumenten. Nu har myndigheten valt att ta bort dokumenten från sin webbplats och kräver att jag gör det samma. De säger att "den publicering som är gjord på er webbsida är inte tillåten av upphovsrättsliga skäl". Är det riktigt det de säger? De har gjort en "överföring till allmänheten". Kan man ångra sig efter det?

Lawline svarar

Hej,

Lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, "upphovsrättslagen", kan tyvärr vara otydlig.

I 2 § anges att upphovsrättshavaren (med vissa undantag) har ensamrätt på att göra ett verk "tillgängligt för allmänheten". Det kan till exempel göras genom att man överför ett verk till allmänheten via en hemsida.

Ensamrätten gäller inte bara den första överföringen till allmänheten, utan samtliga överföringar - även de som gjorts efter verket offentliggjorts. En upphovsrättshavare som publicerar ett verk på sin egen hemsida behåller sin rätt att hindra andra från att överföra verket.

Som sagt så innehåller lagen vissa begränsningar av ensamrätten, men  ingen av dessa verkar vara aktuell i det här fallet. Myndigheten har tyvärr rätt att kräva att du tar bort texten.

Jag känner förstås inte till vilka texter det gäller, men behöver du publicera texterna i sin helhet? Enligt 22 § får man citera ett verk (i rimlig omfattning) även om det är upphovsrättsligt skyddat. Du skulle alltså kunna skriva en kommenterande text som citerar de viktigaste delarna av verken.

Upphovsrättslagen kan du t ex hitta https://lagen.nu/1960:729#R8.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare