FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/11/2019

Otillåtna bisysslor som polis

Hej!

Jag är polis och vill starta eget. Tanken är att söka tjänstledigt för att starta enskild näringsverksamhet. Då har jag 6 månader på mig att se om det lyfter. Vad jag förstår hamnar jag då i den separata lagstiftning som gäller just för denna rätt och där begreppet konkurrerande verksamhet är den begränsande faktorn.

Så till min fråga: vad kan egentligen vara konkurrerande till polisens verksamhet? Finns det ex på saker jag absolut inte kan ägna mig åt?

Vill ni att jag konkretiserar mer kan jag göra det, men försöker förstå ramarna.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Tack på förhand!

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I de flesta kollektivavtal och ibland också i enskilda anställningsavtal finns den anställdes ansvar gentemot arbetsgivaren fastställt. Men en del regler gäller även om de inte är uttalade. Du får inte ha en bisyssla som strider mot kravet på lojalitet gentemot jobbet. Det kan till exempel vara opassande att arbeta för en konkurrent – eller att ha ett extraknäck som riskerar att påverka din handläggning av ett ärende. Om du jobbar statligt är bestämmelserna särskilt omfattande.

Arbetsgivaren är skyldig att informera sina anställda om vilka förhållanden som kan göra en bisyssla otillåten – många myndigheter har därför infört rutiner för att informera nyanställda om reglerna.

Kraven är särskilt hårda för anställda inom exempelvis rättsväsendet och Kronofogden och för tjänstemän som på olika sätt arbetar med tillsyn – verksamheter där allmänhetens förtroende anses vara extra viktigt.

Det finns några fall i rättspraxis där bisysslor som ansetts vara förbjudna som har en stark koppling till ens nuvarande yrke. Här kommer några exempel: En länsrevisor som hade ett revisionsuppdrag hos ett enskilt företag. En generaldirektör som var leda-mot i styrelsen för ett enskilt företag. En statligt anställd teletekniker som drev eget företag som bland annat sålde mobiltelefoner.

Med tanke på de ovan nämnda exemplen skulle jag kunna tänka mig att några bisysslor som har stark koppling till polisyrket skulle finnas inom säkerhet. Till exempel om du startade en enskild näringsverksamhet som exempelvis privatdetektiv eller livvakt skulle detta med stor sannolikhet inte ses som en godtagbar bisyssla. Även en verksamhet som har med försäljning av utrustning som används inom polismyndigheten.

För att klarlägga så finns ingen specifik rättspraxis utan det är upp till domstolen att avgöra i varje fall så om du har en affärsidé rekommenderar jag dig att vända dig till arbetsgivaren och se till att det som du vill starta enligt de inte är en konkurrerande verksamhet.

Hoppas du fått svar på din fråga, om inte får du gärna skicka in en ny.

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare