Otillåten andrahandsuthyrning, hur får jag hyresgästen att betala hyran?

Hej! För att inte komma in för Mkt på sidospår! Jag har en hyresgäst som hyrt min lägenhet (svart) i snart 1.5 år! Vi skrev eget hyreskontrakt om Andrahandshyrning, där vi gemensamt kom fram till uppsägningstid om 3 mån åt båda håll! Av olika privata skäl valde jag att nu i februari vid snack med hyresbolaget att säga upp lägenheten. Jag kontaktar hyresgästen meddelar att jag varit tvungen säga upp lägenheten så han behöver flytta om 3 mån! Han blir jättearg på mig, å säger "då flyttar jag direkt" jag skriver att jag känner han kan inte bara göra så när han å jag skrivit kontrakt om 3 mån uppsägning åt. Bägge håll" han svarar med att blockera mig på Facebook.. Innan jag ringde denna dag hade han precis fört över hyran för kommande månaden, å nu är denät den 29e mars å han har ej betalat in hyran för kommande månad precis som jag va rädd för att han skulle skita i för han är sur på mig för han måste flytta, han har ALLTID vart punktlig med hyran innan.. Hur kan jag gå tillväga för att han ska betala sista 2 mån? Utöver skicka en smspåminnelse att jag ännu väntar på hyran? Jag börjar tro han även blockerat mitt nummer.. Hur gör jag för att få honom att betala? Eller måste jag helt enkelt stå mitt kast och jag surt få betala 2 månadshyror på 16000 totalt sista 2 mån?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din beskrivna situation är du (hyresvärd) i avtalsförhållande med andrahandshyresgästen (hyresgäst). En otillåten andrahandsuthyrning är i lagens mening varken brottslig eller olaglig, den är endast otillåten. Den enda påföljden som kan bli aktuell är uppsägning av hyreskontraktet (mellan fastighetsägaren och förstahandshyresgästen). Detta i sig skulle kunna utlösa ett skadeståndsansvar för förstahandshyresgästen till andrahandshyresgästen. Dock skulle ett sådant eventuellt skadestånd inte grunda sig på hyran, utan på eventuella skador som andrahandshyresgästen ådrar sig på grund av förstahandshyresgästens otillåtna andrahandsuthyrning. Du har sålunda rätt att få resterande del av hyran betald.

Jag rekommenderar följande:

Det enklaste sättet att indriva skulden är att du kontaktar Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande (se 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall du gör detta, kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden (t.ex. med motiveringen att personen inte är skyldig några pengar), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. Eftersom du har ett skriftligt hyreskontrakt är det inte särskilt troligt att motparten väljer att bestrida skulden. Bestrider denne ändå skulden, bör du enkelt kunna uppfylla de beviskrav som åligger dig i en eventuell tvist.

I ansökan om betalningsföreläggande ska du bland annat specificera hur mycket pengar det rör sig om, samt grunden för kravet (det vill säga att din vän har lånat pengar). Mer information om betalningsföreläggande, liksom blankett för ansökan, hittar du på Kronofogdens hemsida.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare