Otillåten andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Ägaren till en bostadsrättslägenhet hyrde ut till mig i andra hand utan tillstånd. Föreningen har förklarat att bostaden är förverkad med två månaders uppsägningstid. I mitt avtal med hyresvärden (ägaren) står det att jag har tre månaders uppsägningstid. Måste jag flytta tidigare och vad gäller avtalsbrottet som ägaren begår?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar andrahandsuthyrning av bostadsrätter regleras i Bostadsrättslagen (BrL).

Som du redan har konstaterat får man inte hyra ut i andra hand utan tillstånd från framförallt bostadsrättsföreningen, 7 kap. 10 § BrL. Vid otillåten andrahandsuthyrning av en bostadsrätt anses bostadsrätten förverkad och föreningen får då säga upp bostadsrättshavaren för avflyttning, 7 kap. 18 § 2 p. BrL.

Eftersom bostadsrättsföreningen inte har någon avtalsrelation till den som hyr i andra hand så är inte bostadsföreningen ansvarig för andrahandskontraktet och således inte heller för deras boendesituation. Om bostadsrättshavaren blir uppsagd, blir även andrahandshyresgästen av med boendet.

I ditt fall kommer du tyvärr att behöva flytta tidigare, dvs. inom de två månaderna. Däremot finns det möjlighet att åberopa avtalsbrott gentemot ägaren.

Vänligen,

Zuzu RabiRådgivare