Oskäligt pris vid konsumenttjänst

Hej!!

hat anlitat en städfirma, och på telefon säger hon " 3000:- - 3500:- och då tar jag i " på frågan vad det kommer att kosta, och säger även att det är jätte skitit i hela lägenheten på 64 kvadrat.

Räkningen kommer, och landar på 7900:- med rutavdrag!! Jag ringer då upp henne igen, och hon säger "trodde det inte var så skitit som du sa"! Vi kan inte göra något åt priset säger hon då.

Det är ju en himla skillnad på 3500:- och 7900:-.

Frågan är hur jag kan gå /om jag kan göra något angående räkningen?

Tacksam för svar!!

Benny Wikström

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Den lag som kommer ifråga då du som konsument beställer en tjänst av ett företag är konsumenttjänstlagen (KtjL) (här). Lagen är enligt 3 § (här) tvingande till konsumentens förmån och lagens skydd av dig som konsument kan därmed inte avtalas bort. Av lagens 36 § st 1 (här) följer att i den mån priset inte följer av avtalet ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till bl.a. tjänstens art och omfattning och allmänt rådande pris för motsvarande tjänster. Detta skulle kunna ge dig en fingervisning om huruvida priset i sig är motiverat. Ett oskäligt pris skulle eventuellt kunna jämkas med hjälp av 36 § avtalslagen (här).

Av 36 § st 2 KtjL (här) följer dessutom att om en näringsidkare lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inget annat avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 § KtjL (här).

Av 38 § följer att priset får ökas med mer än 15 % i två skilda fall. Det första fallet är om näringsidkaren utfört en så kallad tilläggstjänst (enligt 8 § KtjL). En sådan tilläggstjänst kräver dock att näringsidkaren kontaktar dig som konsument för att invänta anvisningar kring om den ska utföras eller inte. Detta förutsätter jag inte har skett.

Den andra situationen är om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till dig som konsument och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades. Det innebär att konsumenten t.ex. ska ha lämnat missvisande uppgifter beträffande beskaffenheten eller storleken av en yta som ska behandlas. Min bedömning är att i och med att du i och med beställningen av städningen beskrivit lägenheten såsom väldigt smutsig är inte heller detta undantag tillämpligt. Därmed bör du inte bli skyldig att betala mer än 15 % mer än det uppgivna priset.

Hoppas svaret är till hjälp. Om något i svaret är oklart är du välkommen att höra av dig nedan i kommentarsfältet.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare