Oskälig hyra för del i lägenhet

Hej, jag har lite funderingar angående hur pass hög hyra den jag bor hos får ta. Det är nämligen så att jag bor hos en killkompis just nu, innan jag flyttade in så frågade jag vad hans hyra låg på vilket han svarade med 10 000kr/mån (jag antog att det var inklusive tv-avgifter, internet, vatten samt el etc).

Ett par dagar sedan så kollade jag upp på Hemnet vad månadsavgiften låg på en liknande lägenhet på samma gata och det var på ca 5000:-. Jag tog upp det här med min killkompis och bad honom att visa papper så att jag skulle få se det svart på vitt. Han vägrade och informerade mig att jag har kommit överens om att vi skulle dela på "hyran". När jag frågade vad är det exakt som han har räknat in så fick jag svaret: (Hans) Försäkringar, (hans, inte mitt) lån, tv-avgifter etc.

Jag vet inte hur jag ska göra. Är det rimligt att jag behöver betala hans lån samt försäkringar (har egen hemförsäkring)? Hur ska jag gå tillväga? Finns det någon/något företag jag kan kontakta för att få hjälp med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om detta hittar du i 12 kap Jordabalken, även kallad hyreslagen, här.

Vad jag förstår av din fråga är du inneboende hos din kompis i dennes hyresrätt. Det hyresbelopp som han kan ta ut av dig ska i dessa fall vara skäligt, se JB 12:55 e. Som ledning för att räkna ut ett skäligt belopp ser man på likvärdiga lägenheter i området runt den lägenhet ni bebor. Enligt din beskrivning verkar det som om liknande bostäder endast kostar 5000 :- i månaden varför det belopp din kompis tar ut är alldeles för högt. Han kan heller inte lägga in sina lån och försäkringar i hyran utan det är enbart användningen av själva lägenheten, brukshyran, som ska ligga till grund för beräkningen. Han kan dock lägga på 10-15% om du hyr möblerat.

Enligt nämnda paragraf kan du vända dig till hyresnämnden och be dem titta på ditt fall. Din kompis kommer då med största sannolikhet bli skyldig att betala tillbaka det belopp som överstiger det skäliga, jämte ränta. Du kan också ansöka om att de ska slå fast hyran till detta skäliga belopp även för framtiden.

Alltså, vänd dig till hyresnämnden. Ansök om prövning av det belopp du betalar i hyra och ansök om att få hyran fastställd till ett skäligt belopp för den framtida uthyrningen.

Lycka till!

Denise PetersRådgivare