Orubbat bo, särkullbarn och testamente

Hej. Hustrun och jag har tidigare barn från äktenskap före vårt(Särkullebarn?) Nu skulle vi vilja att den som blir kvar när den andre går bort kan sitta kvar i orubbat bo. Kan vi be barnen skriva arvsavstående tills båda är borta? Eller hur gör vi. Tacksam för råd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att kvarlåtenskapen efter den avlidne tillfaller den efterlevande maken, men om det finns särkullbarn dvs. barn utanför det aktuella äktenskapet ärver dessa kvarlåtenskapen. Särkullbarn har nämligen alltid rätt att få ut sin arvslott när föräldern avlider, 3 kap. 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Dock kan särkullbarn avstå sin rätt till fördel för efterlevande make. Särkullbarnet får då ut arvet när den efterlevande maken har avlidit, 3 kap. 9 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K3P9S1).

Det du och din hustru kan göra om barnen inte vill avstå arvet är att skriva ett testamente där det framgår att efterlevande make ska sitta i orubbat bo. Den efterlevande maken kommer då att ärva den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, det betyder att maken har rätt att förfoga över egendomen men inte testamentera bort den. Formella krav för upprättande av testamente hittar ni i 10 kap. ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1). Särkullbarnen har rätt till efterarv när den andra maken avlider, det här beräknas i andelar.

Särkullbarnen har dock alltid rätt att få ut sin laglott, vilket är halva arvslotten. Den här rätten går inte att testamentera bort. Barnet kan jämka testamentet genom 7 kap. 3 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1) och på så sätt få ut sin laglott. Jämkningen ska ske inom sex månader från det att barnet delgivits testamentet.

Sammanfattningsvis kan ni alltså be barnen avstå från arv till förmån för den efterlevande maken enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken. Om barnen inte vill avstå arv kan ni skriva ett testamente, på så sätt får barnen (om de jämkar testamentet) endast ut sin laglott och alltså inte hela arvslotten.

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare