Oredligt förfarande att inte dyka upp under resa

Hejsan.

Jag vart bjuden på en resa utomlands av en. Hon skulle stå för flygbiljetter ToR. Samt hotell som hon enligt sig själv redan bokat. Det enda jag behövde va fickpengar i 2v.

So far so Good.

När jag anländer till hotellet är de betalt för 4dagar. Och ingen kompis så långt ögat kan se. Försöker få kontakt med henne där jag får vaga svar att hon kommer snart. Att hon är på väg. Det hade enligt henne hänt nåt på vägen. Dagarna går och ingen kompis. Hon skickade iväg mig till Thailand helt själv där jag vart lämnad helt själv. Fick tillslut kontakt med svenska ambassaden, konsulatet i bangkok. Där dom var förfärade över hela situationen. Jag lyckades dock själv hitta en underbar thaifamilj jag kunde bo hos sista tiden tills jag skulle flyga tillbaka. Haft mardrömmar efter detta och inte kunnat sova. Går på starka mediciner nu. (Trauma) och blivit remitterad till psykiatriska mott. Var de olagligt de hon gjorde? Känner att jag vill anmäla henne för bedrägeri efts jag blev så kraftigt lurad. Övergiven helt själv i Thailand... Men de kanske inte går? Snälla hjälp mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är det inte fråga om bedrägeri enligt 9 kap. 1§ brottsbalken (BrB). Eftersom bedrägeri kräver att den som har utfört brottet (gärningen) ska vinna någonting på det samt att det kräver att något av värde flyttas från en person till en annan, även kallat förmögenhetsöverföring.

Det kan eventuellt vara fråga om brottet oredligt förfarande enligt 9 kap. 8 § BrB som inte kräver vinning för gärningsmannen och inte heller en direkt förmögenhetsöverföring. Brottet oredligt förfarande innebär att man får en person att göra något genom att vilja lura personen och genom detta skadar den vilseledde ekonomiskt. Så för att detta brott ska vara uppfyllt krävs att personen som köpte resan till dig hade för avsikt att inte komma dit och på det sättet ville lura dig (om personen hade för avsikt att lura dig kan jag tyvärr inte svara på bara den personen kan det). Det krävs också att du lidit ekonomisk skada av vad som har hänt exempelvis att du fick betala för boende o.s.v. vilket skulle betalas av den andra personen.

Tyvärr kan jag inte svara på om detta utgör ett brott för att jag vet inte vad den andra personen har haft för avsikt, d.v.s. om tanken var att vara snäll och bjuda dig på resa eller att den ville lämna dig ensam där. Jag vet inte heller om du fick några utökade kostnader för att personen inte kom dit.
Känner du att du tror att personen ville lura dig och du led ekonomisk skada så kan du anmäla brottet. Hur du anmäler hittar du information om här.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare