Optionsprogram

Hej! Jag har fått ett optionsprogram, 1% av en start-up i utbyte mot lite advisory/styrelseroll. Jag lyckas bara aldrig förstå hur optioner verkligen fungerar. Efter tre år från idag som jag förstår, kan jag omvandla optionerna till aktier motsvarande 1% av bolagets aktier. Då undrar jag:

1. Den dagen (om 3 år), låt säga att bolagsvärdet är så pass bra så att jag vill sälja mitt innehav och casha ut. Kan jag då bara A) göra om optionerna till aktier och B) sälja mitt innehav till marknaden eller till vilka om det fortfarande är privat??

2. Rent kassaflödesmässigt; när betalar jag för optionerna? Idag betalar jag ingenting, utan bara äger dem iom. påskrivet optionsavtal. Om tre år, när dessa ska göras om till aktier, hur ser kassaflödet ut? Måste jag först betala kontant för aktierna till dagens marknadspris, eller kan jag säga till en bank att "jag vill köpa aktier från en option, som jag sen ska sälja"? Beskriv gärna det reella flödet av cash.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att optionsprogrammet handlar om att du fått så kallade köpoptioner i start-upen.

Det innebär i praktiken att vid utfärdandet/överlämnandet av köpoptionerna har start-upen gjort sig skyldiga att sälja aktier till dig i bolaget under en viss tid, till ett visst pris. Med andra ord, optionen ger dig rättighet att köpa aktier i bolaget till det pris som fastställts i optionsprogrammet. Det är mycket vanligt att köpoptioner införskaffas när man tror att ett bolag kommer att gå bra och vill ta del av vinsten.

Den dag du bestämmer dig för att du vill använda optionerna hör du av dig till behörig person/personer i bolaget (ifall det är ett privat bolag) och ni ingår ett köpeavtal om de 1% av aktierna du har rätt att köpa till det enligt optionsprogrammet bestämda priset. Priset är i stort sett alltid bestämt i förväg och bör framgå av optionsprogrammet. Observera att din rättighet att köpa aktierna i bolaget kan löpa ut.

Något som naturligtvis underlättar är om bolaget vid tidpunkten du ska sälja aktierna är börsnoterat och du kan sälja aktierna på en reglerad marknad (t.ex Avanza, Nordnet). Om bolaget är privat blir det svårare för dig att sälja aktierna eftersom det inte finns någon riktig marknad, i så fall måste du på eget bevåg lyckas hitta en köpare till aktierna. Det ska tilläggas att 1% av aktierna i ett privat bolag är näst intill omöjligt att sälja.

Hoppas detta besvarat dina frågor. Om något står oklart, tveka inte på att skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare