FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/04/2022

Önskemål om anstaltsplacering

Vi bor i Malmö så undrar om min son kommer bli placerad på ett fängelse nära här eller, han är dömd för narkotikainnehav och hot mot tjänsteman. Blir det isåfall på en öppen anstalt? Han fick 1 1/2 år.Vilket jag tycker är förlänge då polisen o deras hund skada honom så pass mycket att han fick köras till akuten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Placering

När en person fått sin fängelsedom ska Kriminalvården besluta om i vilken anstalt personen ska placeras i. Kriminalvården skickar ut ett informationsbrev när domen är verkställbar. I brevet framgår hur den dömde kan lämna synpunkter om i vilken anstalt man önskar bli placerad på.

När Kriminalvården beslutar om placering bedömer de dels vilken grad av övervakning och kontroll den anstalt som den dömde placeras i bör ha, dels vilka behov av sysselsättning och omvårdnad personen är i behov av. Omständigheter som Kriminalvården väger in i bedömningen är bland annat risken för rymning, fortsatt brottslighet, missbruk och annan misskötsamhet. Kriminalvården tar också hänsyn till behovet av att undvika en olämplig sammansättning av intagna och att i övrigt ha en väl fungerande verksamhet i anstalt.

Anstalt

I första hand blir man placerad på öppen anstalt. Om det är nödvändigt för säkerheten kan man i andra hand bli placerad på en sluten anstalt.Man kan även bli placerad på en sluten anstalt om det finns en risk att den dömde brukar eller säljer narkotika på anstalten. I vissa fall kan man placeras på en sluten anstalt för att man ska få ett arbete, utbildning eller en särskild behandling som inte finns på en öppen anstalt.

Sammanfattning

Din son kan alltså kan lämna synpunkter om i vilken anstalt han önskar bli placerad på. I första hand blir man placerad på öppen anstalt men med hänsyn till olika omständigheter kan din son även bli placerad i en sluten anstalt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare