FrågaSKATTERÄTTÖvrigt05/11/2015

Online-erbjudanden

Alla erbjudanden på nätet med gratis pengavinster, det kan väl inte vara gratis att gå med på sådana avtal?

Lawline svarar

Hej Bernt och tack för din fråga.

Med "gratis att gå på med sådana avtal" förmodar jag att du undrar om man inte behöver betala något själv för eventuella vinster som kan uppkomma. Först och främst ska det konstateras att många av de erbjudanden du syftar till oftast är ren lurendrejeri. De anordnar en låtsas-tävling och därefter ber de dig fylla i emailadress och liknande för att kunna skicka spam-brev till denna. Dessa "gratistävlingar" får alltså tas med en nypa salt.

Däremot föreligger ju det självfallet tävlingar som faktiskt är anordnade av företag som är ärliga i sin marknadsföring. Det kan handla om många olika tävlingsformer; allt från att lösa korsord till där de bara slumpar fram en vinnare. Om vinnaren ska behöva skatta för den vinst han får beror på om det är slumpen som avgör om man vinner tävlingen eller inte. I rättspraxis har man ansett att om vinnaren har utfört en viss intellektuell prestation (exempelvis lösa korsord), så är det inte att anse som en slump och därmed ska den vinst (som ska värderas till marknadsvärdet enligt 61 kap. 2§ Inkomstskattelagen, IL) som köparen erhåller beskattas i inkomstslaget tjänst, 8 kap 4§. IL. Där varierar skattesatserna beroende på dina andra förvärvsinkomster, men nästan i alla fall erläggs en kommunal skattesats som varierar beroende på vilken kommun man bor i (den ligger vanligtvis runt 30%).

Däremot stadgar 8 kap 3§ IL. att lotterivinster är skattefria. Här är det som ovan nämnt slumpen som avgör, varför vinnaren inte erhåller en skattpliktigt intäkt och därmed alltså inte behöver beskattas för denna. Detta gäller även för lotterier som är anordnande inom EES-området.

Inkomskattelagens 8 kap. hittar du här.

Med vänlig hälsning,

Khashayar KiavashRådgivare