Omhändertagande enligt LVM

Hej! Min son är missbrukare och sambo med en annan missbrukare. Hon blev intagen på LVM när hon åkte in på ett möte med soc, utan min sons vetskap. Han vill veta vart hon är och prata med henne, men han blir nekad. Dom talar inte ens om vart hon är. Vad har han för rättigheter? Han skrev själv in sig på vård samma dag hon försvann. Någon måste kunna svara honom vart hon är?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Lagen om vård av missbrukare i vissa fall, LVM (https://lagen.nu/1988:870), är en tvångslagstiftning som enbart används då missbrukaren inte frivilligt gått med på vård. Det är förvaltningsrätten som beslutar om tvångsvård, och det ska den göra när en person till följd av ett fortgående missbruk:
* är i behov av vård för att komma ifrån missbruket,
* vårdbehovet inte kan tillgodoses på annat sätt, samt
* att personen utsätter sin hälsa för allvarlig fara, löper uppenbar risk att förstöra sitt liv eller kan befaras allvarligt skada sig själv eller någon närstående
Se 4-5 §§.

Det finns två vägar för som LVM kan användas på. Den ena föregås av en socialtjänstutredning, läkarbesök och slutligen ett beslut från förvaltningsdomstolen, se 6-12 §§. Men LVM ger även ett utrymme för socialtjänsten att besluta om ett omedelbart omhändertagande om det:
* är sannolikt att missbrukaren kan beredas LVM-vård, samt
* att rättens beslut om vård inte kan avvaktas då missbrukaren kan antas få sitt hälsotillstånd allvarligt försämrat, om han eller hon inte får omedelbar vård, eller på grund av att det finns en överhängande risk för att missbrukaren till följd av sitt tillstånd kommer att allvarligt skada sig själv eller någon närstående
Se 13 § första stycket.

Ett sådant beslut innebär att personen senast dagen efter beslutet ska inhämtas för LVM-vård, 15 §. Vid omhändertagandet ska missbrukaren enligt 16 § informeras om sina rättigheter att yttra sig, begära offentlig förhandling samt en försvarare. Rätten måste även enligt 17 § inom fyra dagar pröva om omhändertagandet skall bestå.

Eftersom ni inte har informerats om vad som försiggår skulle jag anta att det rör sig om det andra fallet, nämligen en omedelbart omhändertagande. Skeendet går då fort, men självklart har ni som anhöriga rätt till information om vad som händer med din sons sambo. Jag skulle därför rekommendera att höra av er till socialtjänsten återigen, eller efter fyra dagar också pröva att kontakta förvaltningsrätten. Alla domar är offentliga handlingar och kan begäras ut av vem som helst.

Notera också att missbrukaren under vistelsen på hemmet enligt 33a § har rätt till telefonsamtal och besök i lämplig utsträckning. Denna rättighet kan dock inskränkas om telefonsamtal och/eller besök kan äventyra vården eller ordningen vid hemmet.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare