Omfattningen av tillsynsplikten över katter

Hej. Våran grannes katt(innekatt) har nu flertalet gånger varit in på våran balkong(en våning upp) och inne i lägenheten. Vi har kontaktat våran hyresvärd angående detta, men dom säger att dom inte kan göra något och att om vi inte vill ha in katten(som dom anser är en utekatt) så får vi ha dörrar och fönster stängda(vilket leder till att lägenheten blir som en bastu). Finns det någon form av reglering som säger att kattägare ansvarar för sin katt? Kan vi kräva att hyresvärd gör något? Finns det något vi kan göra? Den här katten har nu stört våran sömn i över en veckas tid. Vi har ledsnat och vet inte vad vi ska göra.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om katter finns bland annat i lagen om tillsyn över hundar och katter. Där stadgas i första paragrafen en tillsynsplikt som innebär att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn som behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Ur 19 § framgår sedan hundägare har ett strikt ansvar för de skador som hundar orsakar. Denna bestämmelse gäller dock inte katter, då katter ofta går lösa ute och det är därför oskäligt att en kattägare ska hållas ansvarig för allt som katten gör. För att en kattägare ska kunna hållas ansvarig krävs därför att kattägaren varit oaktsam enligt skadeståndslagens regler.

I ditt fall har katten gått in på balkongen och in i er lägenhet genom er öppna dörr. Ur 1 § i lagen om tillsyn över hundar och katter framgår att katter ska hållas under sådan tillsyn att de inte orsakar avsevärda olägenheter. Detta torde dock inte er grannes katt ha orsakat ännu då det dels endast har gått en vecka och dels är vanligt att katter går ute och därför kan ta sig in genom öppna dörrar och fönster. Katten har heller inte orsakat någon skada på er egendom vilket innebär att kattens ägare inte kan bli ersättningsskyldig. Hyresvärden kan inte hållas ansvarig för problemen då denne inte råder över vad hyresgästernas katter gör samt att det är accepterat i praxis att katter går lösa i bostadsområden.

Jag rekommenderar er att prata med grannen om problemen. Ni kanske kan komma överens om att katten ska vara instängd på nätterna för att ni ska kunna ha er dörr öppen. Om katten är en innekatt borde det inte vara några problem med det. Om ni inte kommer fram till en lösning är det ert ansvar att hålla katten ute genom att ha era fönster och dörrar stängda alternativt sätta upp något hinder som gör att det fortfarande kommer in luft i lägenheten men som stoppar katten från att komma in.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare