FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/02/2021

Omfattas och skyddas heterosexuella män av hets mot folkgrupp?

Hej! Omfattas och skyddas heterosexuella män av hets mot folkgrupp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga

För hets mot folkgrupp döms, enligt, 16 kap. 8 § brottsbalken den som – i uttalande eller i annat meddelande som sprids – hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse. Just gruppen heterosexuella män omfattas därmed inte av paragrafen och skyddet.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen så ska vi återigen försöka besvara din fråga!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare