FrågaFAMILJERÄTTGod man30/05/2016

Omfattar förvaltarskap tvångsvis flyttning

Jag är förvaltare till en svårt utvecklingstörd kille på 30 år, är det jag som förvaltare som bestämmer vart han skall bo?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omfattningen av förvaltarskapet varierar från fall till fall, och uppdraget ska vara så precist formulerat som möjligt. Angående just boende, så är det så att en förvaltare inte tvångsvis kan bestämma vart huvudmannen ska bo. Som förvaltare kan du skriva under hyreskontrakt osv. (förutsatt att det inryms av ditt uppdrag) men alltså inte fysisk tvinga huvudmannen att flytta från sin bostad.

Hoppas du fick svar på din fråga! Med vänliga hälsningar,

Josefin JennerheimRådgivare