Omedelbart omhändertagande efter hembesök utan samtycke

Kan en person bli omhändertagen med stöd av LVM om socialtjänsten lyckats göra ett hembesök utan samtycke och hittat personen i hemmet helt utslagen? (Socialtjänsten har alltså tagit sig in i bostaden genom att dörren ej var låst). Kommer det omedelbara omhändertagandet hålla för en domstolsprövning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer använda mig av socialtjänstlagen (2001:453) (SoL) och lagen (1988:870) om missbrukare i vissa fall (LVM).

Får socialtjänsten göra hembesök utan samtycke?

Socialtjänstens verksamhet ska bygga på respekt för den enskildes självbestämmanderätt och integritet (1 kap. 1 § 3 st. SoL). I detta ligger att socialtjänsten behöver inhämta samtycke från den berörde personen för att kunna göra ett hembesök i utredningssyfte. JO har i flera fall kritiserat socialtjänsten efter hembesök där samtycke har saknats (se exempelvis justitieombudsmannen Kerstin Andrés beslut med diarienummer: 2383-2007,148-2008).

När en myndighet agerar felaktigt kan man vända sig till JO för en anmälan. Mer om det kan du läsa här.

Kommer det omedelbara omhändertagandet att bestå?

Som jag redan konstaterat är det inte tillåtet för socialtjänsten att ta sig in i en bostad utan samtycke. I det här fallet har det ändå gjorts och sedermera resulterat i ett omedelbart omhändertagande. Att beslutet om omedelbart omhändertagande bygger på otillåtna åtgärder betyder emellertid inte att det omedelbara omhändertagandet upphävs endast på den grunden. Om socialnämnden har beslutat om omedelbart omhändertagande, ska beslutet utan dröjsmål och senast dagen efter beslutet underställas förvaltningsrätten (15 § LVM). Rätten skall så snart det kan ske och senast inom fyra dagar från det att beslutet underställdes rätten eller, om beslutet inte är verkställt när det underställs, från det att beslutet verkställdes, pröva om omhändertagandet ska bestå (17 § LVM).

Huruvida beslutet kommer att bestå eller upphävas beror på om förutsättningarna för tvångsvård enligt LVM är uppfyllda. För att tvångsvård ska kunna beredas krävs att någon till följd av ett fortgående missbruk av alkohol, narkotika eller flyktiga lösningsmedel är i behov av vård för att komma ifrån sitt missbruk. Det krävs också att vården inte kan tillgodoses på frivillig väg samt att missbrukaren till följd av missbruket antingen utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara, löper en uppenbar risk att förstöra sitt liv, eller kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller någon närstående (4 § LVM).

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Linda KhalidRådgivare