Omarbetning av musikaliskt verk

Hej! Jag undrar om det är lagligt att ta en bit ur en artists låttext, och återanvända i form av en bild för att publicera på sidor som tex Deviantart.com och liknande?

Med vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som skapar konstnärliga verk har upphovsrätt till verket enligt Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Detta innebär en ensamrätt att förfoga över ett verket genom att tex. göra verket tillgängligt för allmänheten.Till konstnärliga verk räknas bla. musikaliska verk.

Upphovsrätten skyddar endast sådana verk som uppnår ett originalitetskrav, innebärande att verket ska vara upphovsmannens egna intellektuella skapelse. Vid bedömningen tar man fasta på bla. om den som skapat verket har haft möjlighet att göra fria och egna kreativa val vid skapandet genom tex. val av framkallningsmetod, fotovinkel, pose eller liknande. Man brukar som huvudregel dock kunna utgå ifrån att ett verk är tillräckligt originellt om det är osannolikt att två personer oberoende av varandra skulle utforma ett likadant verk.

Att återanvända en låttext skulle eventuellt kunna skyddas som ett omarbetat verk enligt 4 § URL. Om man gjort en bearbetning av ett verket eller överfört det till en annan konstart kan man i vissa fall få upphovsrätt till omarbetningen. För att det inte ska utgöra intrång i originalverkets upphovsrätt krävs det att verket är tillräckligt självständig för att anses utgöra ett nytt fristående verk. Om detta är fallet får får "andrahansverket" ett eget upphovsrättsligt skydd och skaparen kan välja att publicera verket tex. på en nätsida.

Sammantaget behöver det inte innebära upphovsrättsbrott att ta inspiration från ett befintligt verk. Avgörande är dock att det nya verket är tillräckligt självständigt så att det inte inkräktar originalverkets upphovsrätt.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare