Omarbetning av foton genom filter

Hejsan!

Jag vill sälja halsband på Etsy som innehåller bilder på kändisar (medaljonger). Eftersom jag inte kan ta bilder på dessa människor själv och eftersom jag inte kan rita värst bra, undrar jag om det är lagligt att lägga filter på andras bilder och sedan använda dem i detta syfte. Jag skulle ändra fotona på så sätt att de skulle få filter som gör att de ser ut som att de är ritade. Om inte, finns det någon annan lösning?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

Foton och upphovsrätt

När en person tar en bild så kan denna bilden antingen skyddas genom att bilden får upphovsrätt enligt 1 § p.5 URL eller så kan bilden istället skyddas genom fotorätt enligt 49a § URL.

Upphovsrätt eller fotorätt är något som man får automatiskt i Sverige när man skapar ett verk. På så sätt så krävs det ingen registrering. Dock så krävs det att ett verk uppnår verkshöjd för att verket ska få upphovsrättsligt skydd.

Verkshöjd

För att ett verk i det här fallet bilden, ska uppnå verkshöjd så krävs det att verket ska ha särprägel och påvisa individualitet och självständighet och att verket ska vara resultatet av upphovsmannens egna intellektuella skapande.

Det kan beskrivas som att om ett verk har sådan individuell särprägel att två personer oberoende av varandra inte rimligen skulle kunna skapa exakt samma verk så har ett verk uppnått verkshöjd.

Om bilderna i ditt fall inte uppnår verkshöjd så kommer fotografierna istället skyddas genom en fotorätt enligt 49a § URL. Detta då alla fotografiska bilder skyddas genom en fotorätt och det krävs inte att fotot uppnår verkshöjd för att ett fotografi ska skyddas.

Skillnaden mellan ett upphovsrättsligt skydd och en fotorätt är bland annat att foton med upphovsrätt skyddas under en längre tid.

Ensamrätten

Om någon har tagit ett foto och fått upphovsrätt eller fotorätt till fotot så innebär det att personen har en ensamrätt till fotot. Ensamrätt till ett verk innebär att verket inte får användas utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren. Ensamrätten är uppdelad i två delar. Det finns både en ekonomisk rätt och en ideell rätt kopplat till ett verk som har upphovsrätt.

Den ideella rätten innebär enligt 3 § URL att fotografen till bilden har rätt att bli namngiven som upphovsman till bilden och att fotografen till bilden har rätt att motsätta sig förändringar av bilden eller användning av bilden på ett sätt som kan anses kränkande.

Den ekonomiska rätten beskriv i 2 § URL som ett skydd för upphovsmannen att bilden utan tillåtelse kopieras, sprids, visas eller görs tillgängligt för allmänheten utan tillåtelse.

Om man använder sig av ett upphovsrättsskyddat eller ett fotorättsskyddat verk utan upphovsrättsinnehavarens samtycke så kan man göra sig skyldig till upphovsrättsintrång. Straffet för den som begår upphovsrättsintrång framgår av 53 § URL som böter eller fängelse i högst 2 år om intrånget begåtts uppsåtligen eller av grov oaktsamhet. Enligt 54 § URL ska den som utnyttjar ett verk i strid med lagen betala en skälig ersättning för utnyttjandet till upphovsrättsinnehavaren.

Omarbetning

Det finns en regel i 4 § URL som anger att en person kan skapa ett eget verk utifrån någon annans verk genom en så kallad omarbetning. Så om du skapar ett helt nytt verk utifrån någon annans bild genom en omarbetning så kan ditt nya verk få upphovsrättsskydd men för detta så krävs det att ditt nya verk uppnår verkshöjd.

För att du ska få verkshöjd så innebär det att ditt nya verk har en sådan individuell särprägel att två personer oberoende av varandra inte rimligen skulle kunna skapa exakt samma verk.

Det är svårt att uttala sig exakt i det här fallet men jag tror att det kan vara svårt för dig att skapa ett nytt verk genom att endast lägga ett filter ovanpå ett foto. Detta då någon annan oberoende hade kunnat använda sig av samma foto och lagt på samma filter och på så sätt skapat exakt samma verk.

Jag hade därför rekommenderat dig att du kontaktar upphovsrättsinnehavaren före du använder dig av dennes foton för att inte riskera att du begår upphovsrättsintrång.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så har den som tar ett foto upphovsrätt eller fotorätt till bilden. Detta innebär att upphovsrättsinnehavaren har ensamrätt till foto. En omarbetning av ett foto kan ge dig upphovsrättsskydd för ditt nyskapade verk om det nya verket uppnår verkshöjd. Det är dock inte säkert att du uppnår verkshöjd genom att endast lägga på ett filter. Därav är det bäst för dig att prata med upphovsrättsinnehavarna om du endast planerar att göra små ändringar av någons annans foto.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Amanda RydbergRådgivare