FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/12/2018

Om straff för ungdomar och förarbeten till brottsbalken

hej, jag såg en fråga på lawline som handlade om straffreduktion för unga lagöverträdare där svaret hänvisade till förarbetena i brottsbalken och hur dom inte gav några tydliga riktlinjer för hur straffrabatten ska tillämpas. Min fråga är då var jag kan läsa dessa förarbeten till brottsbalken och även vad det allmänna handlingsmönstret om att man ska försöka hålla ungdomar utanför fängelse är för något och var man kan läsa om detta. Tack på förhand =)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad är förarbeten och var finns dom?

I Sverige är förarbeten de offentliga dokument och utredningar som upprättas i samband med att förslag till nya lagar hamnar inför riksdagen. Det finns olika typer av förarbeten, bland det två mest centrala kan nämnas statens offentliga utredningar som förkortas SOU och regeringens propositioner, vilka brukar förkortas prop.

Typiskt sett brukar propositionerna vara viktigast eftersom propositionerna är de slutgiltiga förslagen som riksdagen röstar om. I princip varje lag som stiftas i Sverige har en proposition bakom sig. Men inte bara vid stiftandet av lagen upprättas det en proposition utan även vid efterföljande lagändringar. Detta betyder i praktiken att en lag kan ha flera olika förarbeten, för en så central lag som brottsbalken som har ändrats många gånger genom åren finns det därför väldigt många olika förarbeten.

Utredningar och propositioner som inte är för gamla brukar finns på riksdagens eller regeringens hemsida. Eftersom din fråga särskilt rör ungdomsbrottslighet och straffen för unga förbrytare vill jag rekommendera proposition 2005/06:125. Särskilt sidorna 36-41. En något mer omfattande proposition är 1997:98:96, där sidorna 138-152 särskilt behandlar allmänna principer om hur man vill behandla unga brottsliga personer.

Ungdomsrabatten i lagen

I lagen finns bestämmelser om straff för unga förbrytare i brottsbalken 29 kap. 7 § och 30 kap. 5 §. Den första paragrafen säger att den unges ålder ska beaktas vid straffmätningen. Den andra säger att det krävs särskilda skäl för fängelse när personen är under 21 och synnerliga skäl om personer är under 18.

Anledningen till att yngre personer får lägre straff och att man ofta försöker hitta så många skäl man kan för att hålla ungdomar ur fängelse är något man kan skriva en eller flera tjocka böcker om. Bland dom tyngre skälen kan nämnas att man från samhället visar förstående för ungdomars bristande utveckling och oförstånd. Man anser dessutom att ett fängelsestraff i regel drabbar en ung person värre än en vuxen och att fängelse är ett dåligt straff ur återfallssynpunkt. Detta gäller särskilt för unga lagöverträdare.

Hoppas detta har besvarat din fråga och gett dig lite material att gå vidare med, med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare