Om slutfakturans belopp avviker från offerten

En hantverkare tyckte att skriva offert för 4 timmars arbete blev för mycket pappersarbete. Jag fick en broschyr av han där han skrev priset, ink moms o rotavdrag samt datum o signatur. Arbetet som ska utföras finns inget på papper förut ett mail som jag har skickat när jag tog kontakt med dom. Priset är 13,000 ink rot+moms. Vad händer nu om slutfakturan hamnar på typ 20,000 kr pga arbete som dom inte räknat med som jag nämnt i mailet jag skickade tidigare om vad som behövs göras?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du är en konsument som har tagit kontakt med en näringsidkare i syfte att utföra ett arbete. I sådan fall är konsumenttjänstlagen (KTjL) tillämplig då det är en hantverkare som ska utföra arbete åt en konsument (1 § KTjL). Även Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL), mer känd som avtalslagen, är tillämplig i din situation.

Antal arbetade timmar och pris

Du har angett att du och hantverkaren kom överens om fyra timmars arbete. I vissa fall har en näringsidkare rätt att ta ut en högre ersättning än vad som ursprungligen avtalats, ett så kallat pristillägg (38 § KTjL). Vid pristillägg ska konsumenten betala vad som är rimligt i förhållande till den utförda tjänsten (36 § 1 stycket KTjL). Om hantverkaren har lämnat en ungefärlig prisuppgift får det nya priset för arbetet inte överskridas med mer än 15 procent förutsatt att det inte föreligger några undantag (36 § 2 stycket KTjL). Om antalet timmar och således även priset för tjänsten inte är proportionerlig i förhållande till arbetsinsatsen som krävdes finns det möjlighet till jämkning av avtalet, det vill säga sänka priset som du ska betala (36 § AvtL).

Konsumentens rätt till specificerad faktura

Du som konsument har rätt att veta vad som utgör bakgrunden till priset på tjänsten, till exempel antal arbetade timmar, pris på material, transportkostnader eller dylikt. En hantverkare är skyldig att på konsumentens begäran framställa en specificerad räkning för den utförda tjänsten (40 § KTjL). Detta innebär att du har rätt att begära att hantverkaren skickar en specificerad faktura till dig så att du kan se vad hantverkaren tar betalt för och således bedöma huruvida det är rimligt eller inte i jämförelse med det utförda arbetet.

Slutsats

I vissa situationer har en hantverkare rätt till pristillägg, trots att det innebär att priset på arbetet blir högre än det som ursprungligen har avtalats. Du som konsument har rätt till att få se vad priset utgörs av genom att kräva en specificerad faktura för det utförda arbetet. Om priset inte står i proportion med det utförda arbetet finns det möjlighet till jämkning av priset.

Hoppas att du har fått din fråga besvarad, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare