Om skadestånd och representation i skadeståndsmål

Hej

jag blev attackerad av två hundar, varav en bet mig i vaden, därefter ramlade jag med huvudet mot ett träd, jag blev skadade med överläppen sprak och kraftig järnskakning och sedan dess är sjukskriven på heltid.

Undertiden har jag förlorat en heldel av min inkomst, jag har anmält attacken och ärendet ligger hos polismyndigheten med en oviss utgång.

Vid attack tillfälle hade jag själv min hund med, vilken jag hindrade att gå till motattack.

Vad skall jag göra, tar ni sådana fall, hur mycket kommer att kosta att representera mig i ärendet?

Vänliga hälsningar

M. Kheirollahi

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om informationen i frågan är otvistig så har du ett ganska enkelt fall framför dig. Du bör kunna kräva motparten på skadestånd, oavsett utgången av polisanmälan.
Hundägare har vad som inom skadeståndsrätten kallas för strikt ansvar för sina hundar, vilket framgår av 19§ lag om tillsyn över hundar och katter (se här). Det strikta ansvaret innebär att ägaren till en hund blir skyldig att ersätta skadan som hunden orsakar, oavsett om ägaren varit vållande till skadan eller inte. Du kan ha rätt till ersättning för personskada OCH förmögenhetsskada (t.ex. förlorad inkomst).

Vi som arbetar med att besvara frågor på detta sätt har ingen möjlighet att ta ditt ärende. Det du kan göra är att ringa till vår telefonrådgivning (08-533 300 04), de kan då slussa dig vidare till någon lämplig företrädare. Priset varierar beroende på vem som tar ärendet.

Med vänliga hälsningar

Alban Dautaj

Alban DautajRådgivare